Avatar billede Bissen04 Nybegynder
07. november 2012 - 21:09 Der er 7 kommentarer

Lynnedslag

Jeg har været udsat for lynnedslag der tog livet af min PC og homeboxen og måske min NAS duo V2. Homeboxen byttede teleselskabet heldigvis, PC ved jeg ikke lige hvad vi kan gøre ved men det allerværste er NASen, der ligger jo backup af alle husets PC + alle billeder. Når jeg søger den på netværket findes den men jeg kan ikke finde mapperne med vores filer. Er der nogen der måske ved noget om dette - er det helt kaput eller er der en chance for at finde det gemte?
Avatar billede pretttyfly Praktikant
07. november 2012 - 22:49 #1
du siger homebox, det er en tdc router, har du også nas fra dem ?for då har tdc en komplet backup at hvad der ligger på den på deres servere og du skal blot få den byttet og sætte den til at synkronisere..
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2012 - 06:02 #2
Husk at din indboforsikring måske dækker ved lyn nedslag.
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 10:47 #3
Det er lidt for sent nu men mennesket brillere ved at lærer af sine fejl.

http://www.dustinhome.dk/product/5010207364/jack-stromkabel-pl-8-stik-1-5m/

Denne findes i flere varianter og ikke kun hos dustinhome.

Dåsen er forsikret fra firmaet som producere dem og den jeg selv har dækker til lidt mere end 150.000 SEK (da jeg bor i sverige). Hvilket dækker det meste af mit TV, X-Box, NAS, Radio osv.

Dåsen koster ca. 150 kr, og er dog ikke dækket af forsikringen (kald det selv risiko) men sker det at lynet slår ned, er det udbytte af 150 kr istedet for ny computer, nas og router. billig pris at betale synes jeg selv.
Avatar billede Bissen04 Nybegynder
08. november 2012 - 20:23 #4
nej desværre har jeg selv købt min nas. Spørgsmålet er bare om det er helt håbløst at tro at der er nogen der kan "fikse" nas'en så jeg kan få dataene ud af den???? nogen siger at når der er to diske i den kopierer dens selv... ha ikke forstand på det :-(
Avatar billede magic-mouse Novice
08. november 2012 - 21:01 #5
Datan ligger jo på harddisken ikke på "nassen" har du testet at ta harddisken ud og sætte i en USB kasse?
08. november 2012 - 21:14 #6
Ref #5: Joooo - det kan man godt - men data ligger sansynligvis i et UNIX format som PC/Windows umiddelbart ikke kan læse /se ...

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede chiefbigchief Mester
09. november 2012 - 15:34 #7
Nu kender vi jo ikke fabrikatet på din NAS, men hvis den ikke har været kostbar, og indholdet på diskene er værdifuldt var det måske en ide´at købe en magen til og så bytte diskene i den, for på den måde at få fat i data.
M.v.h. Chiefbigchief.