Avatar billede JABOLL Nybegynder
24. oktober 2012 - 10:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Streaming og lagring...hvilken løsning skal jeg vælge? NAS?

Suveræne spm og svar her på siden. Alligevel har jeg ikke fundet noget, der helt dækker min udfordring. Undskylder på forhånd, hvis det er for elementært:

Jeg er ved at anskaffe SONOS til streaming af musik. For at undgå at min computer skal være tændt permanent, er jeg blevet anbefalet at anskaffe mig en NAS.

Samtidig har jeg en masse billeder, video'er og dokumenter, som jeg ikke har back-up på.

Jeg vil derfor gerne finde en løsning, der slår to fluer med et smæk: a) Mulighed for streaming/deling og b)mulighed for back-up (har vel brug for mindst 1 TB lagring).

Hvad gør jeg? Og er der risiko for virusinfektion?

Mit budget er ret begrænset, men det skal selvfølgelig fungere.

På forhånd tak for hjælpen,
Jacob
Avatar billede Six Nybegynder
24. oktober 2012 - 10:27 #1
Jeg vil foreslå dig at kigge nærmere på synologys produkter. de er helt i top :)
Avatar billede JABOLL Nybegynder
24. oktober 2012 - 11:32 #2
Tak Fjappe,

Har f.eks. fundet en "Synology Disk Station DS212J - 2xHDD" fra Føniks. Men når det er en disk station, skal man så købe selve lagringskapaciteten ud over serveren?

Jeg foretrækker, at jeg kan nøjes med at lægge nye filer, f.eks. fotos fra smartphone, Ipad, etc. ind ét central sted og ikke skulle gemme dem på de enkelte computere eller en almindelig ekstern hardissk. Det må vel betyde, at jeg både skal bruge egentlig lagring, men også en back-up funktion, hvis nu de oprindelige filer går fløjten?!
Avatar billede Six Nybegynder
24. oktober 2012 - 12:17 #3
Ja du skal købe diske ved siden af diskstationen. men ds understøtter forskellige raid setups. så du f.eks kan købe 2x 1tb disk, men har kun 1tb effektiv diskplads, da den ene disk bliver brugt til spejle den anden. så hvis en af diskene dør, vil du stadig have dine data. Men snak med en der har forstand på raid for at få det helt på plads, jeg aner ikke especielt meget om det :)

jeg har selv haft et par stykker og aldrig nogen problemer. De gør bare hvad de skal gøre :)

Diskstation dækker de behov du beskriver til perfektion :)
Avatar billede puren Ekspert
04. november 2012 - 06:06 #4
Synology er toppen og de spiller bare

ved et raid setup skal alle diske være ens...
et raid 0 samler alle diske til en stor *ingen sikekrhed*
et raid 1 spejler 2 diske sig i henanden *1 disk må gå i stykker*
et raid 5 med 3 diske inde holder 1 disk 66% af harddisk *1 disk må gå i stykker*

det var lige 3 af de mest alminlige raids personligt er jeg mest til raid 5 da jeg for noget sikkerhed plus preformens

hvad angår diske så har western digital lavet en rød serie (NAS edittion) hvor diskne er bygget til at spinde 24*7*365

ellers er der meget mere om raid her http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

og hvis du vil se om hvor meget plads du for er det her http://www.ibeast.com/content/tools/RaidCalc/RaidCalc.asp