Avatar billede Dip1992 Nybegynder
06. oktober 2012 - 01:45 Der er 33 kommentarer

Formatering af Dell - Latitude D630

Jeg skal have formateret min Dell - Latitude D630. Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre. Jeg har en windows 7 cd og det er det. Da det er en gammel pc har jeg ikke drivere eller noget.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
06. oktober 2012 - 02:27 #1
Har du prøvet og boote fra cden/dvden ?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 07:29 #2
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 07:29 #3
sådan gøres det
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2012 - 08:05 #4
Hvilket system kører den med nu?
Går jeg ind her http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/Product/latitude-d630?~srd=true&sk=latitude%20d630%20driver&scat=sup kan jeg ikke se win 7 drivere.
Hvis ikke den har kørt Win 7 før, så vil jeg da anbefale du henter denne her http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor og kører den før du går i gang.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 08:48 #5
det betyder ikke at den ikke kan køre win 7 men du højest sandsynligt får store problmer med at finde drivere

på et bundkort ligger der et hav af ting
lyddriver har en producent
controler har en producent og så videre

der kan man så ved at finde f.eks lyddriver gå på producentens hjemmeside og MÅSKE finde en driver der virker

ofte vil det være netværkskortet der er synderen
her kan man isætte et eksternt kort  og så videre

ok
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 08:51 #6
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
06. oktober 2012 - 10:46 #7
Der er installeret vista på den nu. Jeg har både en Win7 og Vista CD. Så i vil anbefale at installere vista?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 11:42 #8
ja og nej test den som foreslået i #4
med microsoft advisor
huks at det hele skal være tændt også printer og andet tilsluttet du har
så vil advisor givetvis sladre om mangler eller andet

der er jo ingen formål med at installere win 7 hvis du så får en masse vrøvl med drivere - så skal du jo bare tilbage til vista
jeg blev personligt aldrig glad for vista

der var for mange ting der skulle ændres

men ser du på de nnye win 8 fra microsoft der kommer d. 26 oktober så er folk vildt utilfredse med at den indeholder en overflade der hedder metro
en ny pestilens ligesom UAC der ligger i win 7 man slår fra

af og til er de lidt udenfor rækkevidde hos microsoft
lav så f.. s.t.. den path der slår metro fra - altså hvor svært kan det lige være at man får valget

til dem der bruger win 8 - er der nogen der ved om denne her kan det

http://forums.mydigitallife.info/threads/35189-Windows-7-explorer-for-Windows-8

hvis den kan køre win 7 uden driver problemer så skift ellers lad være

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2012 - 12:00 #9
#8 enig.
Jeg har hørt at man skulle kunne hente noget der gør at man får Win 7 brugerflade på en win 8.
Mener det var jorn-a der skrev om det i en tråd. Jeg har dog ikke prøvet det.
Og jeg er helt enig i at den brugerflade der kommer med win 8 er håbløs.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 12:10 #10
der er forskel på hvad du kan i prewiev udgaven og den færdige version som faktisk er den version mange prøver i dag

jeg ved i hvert fald at det er det føeste der forsvinder når jeg opdaterer

hvorfor så opdatere til win 8 jo fordi den er opbygget på en anden måde og skulle være mere sikker selv om win 7 er ganske god

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
06. oktober 2012 - 16:14 #11
Okay. Jeg vælger at installere Vista igen. Hvor er det så i siger at jeg finder drivere henne?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2012 - 16:28 #12
http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/Product/latitude-d630?s=dhs
Du vælger Vista og med det bit antal dit system kører
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
06. oktober 2012 - 16:42 #13
Okay. Skal jeg så hente allesammen?  BIOS, Chipset, CMDSK, Diaginostering osv.?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2012 - 19:46 #14
nej ikke bios - det skal du kun hvis du vil opdatere bios
at opdatere en bios gør man kun 1 gang ved nyere version eller hvis der er fejl på ens bios

drivere henter man hver gang

ellers henter du alt det du ksal bruge ned på en sb pen eller harddisk du har liggende
installerer vista som normalt og installerer driverne bagefter

du får den lige igen

når du sætter vista i drevet går du ind under avanceret
du fjerner partition c + den lille partition på 100 mb (der ligger systemfilerne fra win 7)de skal væk

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
06. oktober 2012 - 23:39 #15
Jeg er en kæmpe idiot til sådan noget her. Jeg aner ikke hvilke drivere jeg skal hente og hvilke jeg ikke skal? Jeg ved bare at jeg skal smide vista cd'en i og så trykke f et eller andet?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2012 - 07:43 #16
jamen så gør det på denne måde

du skal hente netkort driveren

slå den over på vista 32 bit
network
en af disse er din netkkort driver kan jo ikke vide hvilken af dem det er

http://www.dell.com/support/drivers/us/en/19/Product/latitude-d630?~srd=true&sk=latitude%20d630%20driver&scat=sup

når du kan komme på nettet gør du sådan her

hent slimdrivers - du skal registreres men den er gratis
med den opdaterer du alle dine drivere en efter en
det er måske lettere for dig

http://www.driverupdate.net/

hent den her

http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html?part=dl-0

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2012 - 09:16 #17
Enig i #14 og #15
Slimdrivers er den nemmeste løsning for dig når du ikke er tryg ved at hente drivere.
Med hensyn til dit netkort kan du muligvis finde oplysninger om det i din enhedshåndtering, men du kan også hente Speccy og lægge den på en usb pind og installere den:
http://www.piriform.com/speccy
Bruger du den kan du finde ud af hvilket kort du har.
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
07. oktober 2012 - 14:24 #18
Super. De løsninger virker lidt mere overskueligt for mig. Jeg kører jo med Vista 32 bit nu. Ville de være besværligt at installere Vista 64? Noget der skal gøres anderledes eller andet man skal være obs. på?
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2012 - 14:33 #19
nej ikke i det store hele kun at du skal have drivere til 64 bit i stedet for 32 bit
du kan ikke lægge en 64 bit henover en 32 bit windows - bare så du ved det

fremgangsmåden er den samme
du vil kun have noget ud af 64 bit hvis du har mere end 4 gb ram i

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
07. oktober 2012 - 19:32 #20
Så når jeg kun har 4gb i er der ingen grund til at begynde og rode med det?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2012 - 07:16 #21
nej - kort svar

m.v.h
Avatar billede DellLytter Nybegynder
08. oktober 2012 - 08:21 #22
Hej

Den letteste måde, at finde de rette drivers på, er ved at gøre det udfra dit servicetag: http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/DriversHome/NeedProductSelection?fkey=Drivers_PS

Når du indtaster servicetag, finder siden automatisk de nyeste drivers, der passer til dit system.

Samtidig er det vigtigt at downloade og installere dem i den rette rækkefølge, for at undgå problemer. Du kan finde hjælp her: http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&docid=DSN_1A0C0937D62A8739E0401E0A55174744&isLegacy=true

Installerer du ikke driverne i den korrekte rækkefølge, kan du opleve, at visse enheder muligvis ikke fungerer korrekt.

// Karina
#IWork4Dell
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2012 - 09:54 #23
var det svaret ellers se bort fra denne her

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
21. oktober 2012 - 15:46 #24
Har været ude at rejse, så derfor det har stået lidt stille.

Jeg henter netkort driveren og gemmer den på usb. Så starter jeg op og trykker F?? og formaterer og installerer Vista 32 bit. Så installerer jeg netkortdriveren og derefter alle de andre drivere? Er det rigtigt forstået?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 18:30 #25
hvis det er e almen pc gøres det sådan her

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

gå ind under costum advanced

fjern partition c + den lille partition på 100 mb
lav en ny partition på c (den lille på 100mb laver win 7 selv)(her ligger systemfilerne)

delite-f9-f11 ja det kan være mange og det kan du se i opstarten hvilken tast du skal trykke for at komme i bios

når du er færdig med installation installerer du netkortet
så er du på nettet

virus program husk det hurtigt

opdater alle dine drivere til bundkortet med denne her

SLIMDRIVERS
den er gratis men du skal registreres
der kan godt være mange
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html?part=dl-0

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
21. oktober 2012 - 21:43 #26
Det eneste jeg ikke forstår er det første du skriver. Hvor er det jeg skal fjerne partition c henne? Og det er Vista jeg installere. Laver Vista også selv den lille på 100 mb?
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
21. oktober 2012 - 21:47 #27
Og nogen der kan anbefale et godt antivirus program som er gratis?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2012 - 07:32 #28
nej vista skal man blot fjerne partition c og oprette en ny på samme størelser
nu er c helt ren og bliver auto formateret
det gør man for at fjerne alt

brug avast

http://www.avast.com/en-dk/index

det er helt gratis og du skal blot når det er instaklleret registrere dig via ikonen i systemtray

den kan hentes her

http://www.avast.com/en-dk/download-thank-you.php?product=FA-AVAST&locale=en-dk

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
22. oktober 2012 - 22:16 #29
Hvilken størrelse skal den oprettes på?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2012 - 07:26 #30
hvor stor er harddisken

generelt er omkring 100 - 120  gb til styresytemet og programmer NOK til at virke - (fremtidssikret)så er der plads så drevet kan køre

så kan du jo også lave et drev d + e eller hvor mange og hvor store partitioner du ønsker

men er det en lille harddisk så lav en partition på det hele

jeg kan ikke gætte mig til det

hvor stor er harddisken skal du starte med at skrive
oplys så meget som muligt ikke så lidt som muligt
ellers er det rent gæt

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
27. oktober 2012 - 13:02 #31
Min harddisk er 120 gb.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2012 - 14:12 #32
ja stor er den jo ikke så lave en partition på den hele

du kan jo bare lave under mapper på drev c
spil
billeder
og så videre

m.v.h
Avatar billede Dip1992 Nybegynder
27. oktober 2012 - 16:19 #33
Mange tak for hjælpen.