Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 18:05 Der er 11 kommentarer

CGI script - og æ, ø og å

Jeg forsøger at få en form på min hjemmeside til at fungere med et CGI script. Selve scriptet fungerer, men æ, ø og å bliver ikke vist korrekt, hverken på siden hvor man bekræfter indhold eller efterfølgende email med indholdet.

Siden er:

http://www.stopfraadseriet.info/member/member-registration.htm

CGI-Scriptet er skrevet af en japaner og filen er gemt i en japansk kodning (Shift-JIS). Det fungerer fint med mine japansk sprogede og engelsk sprogede hjemmesider, men dansk kan det altså ikke håndtere :-)

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med en løsning? Findes der et engelsk / dansk CGI script jeg kan sætte i stedet fx?

Håber at nogen kan hjælpe.

Mvh

Kim
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2012 - 18:28 #1
Der er brugt UTF-8 på forsiden, men japansk tegnsæt på efterfølgende side. Det vil være en fin idé at holde det til UTF-8.
Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 18:40 #2
OK...
Tak. Det ændrer jeg..
mvh

Kim
Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 18:47 #3
Når jeg ændrer cgi filen til utf-8 får jeg en fejlmelding som flg.:

----------------------------------------
Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator to inform of the time the error occurred and of anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Web Server at stopfraadseriet.info
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2012 - 18:55 #4
Hvad har du ændret?
Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 19:02 #5
cgi-bin/postmail/postmail.cgi

har jeg ændret til utf-8... Men det var måske helt forkert :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2012 - 19:10 #6
Det der med UTF-8 er nok det rigtige ;) Men hvad er det du har ændret?
Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 19:17 #7
CGI scriptet er skrevet i en fil med masser af japanske tegn og var gemt i noget der hedder SHIFT_JIS som er en japansk kodning... CGI scriptet på serveren, kan jeg vælge at gemme i forskellige formater / kodninger, herunder utf-8 eller fx SHIFT_JIS... Så jeg har ændret cgi scriptets kodning til fra SHIFT_JIS til utf-8... Det gav før nævnte fejl meddelelse.

Giver det mening, eller har jeg bare ikke fattet en meter af hvad det hele handler om? :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2012 - 19:22 #8
Det var nu ikkw filens encoding jeg mente, men det tegnsæt scriptet sender til browseren. For at se hvad der er galt kan du kigge i serverens logfiler, som der står i #3.

Men hvorfor er det hele begyndt med noget japansk?
Avatar billede mx2boss Nybegynder
13. september 2012 - 19:27 #9
Tjoh, jeg har altid lavet hjemmesider på japansk og har aldrig haft brug for æ, ø og å... Nu skal jeg pludselig bruge det og så virker min japanske opsætning ikke helt så godt... :-)

Du skal have tusind tak for hjælpen. Jeg kigger lidt videre på tingene og ser om ikke jeg kan løse det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. september 2012 - 21:39 #10
Nu ved jeg ikke mere om japansk, og japansk tegnsæt, end ... øh ... jeg ved ingenting .... ;)

Men løsningen må være at lave det UTF-8 overalt.
Avatar billede mx2boss Nybegynder
14. september 2012 - 11:26 #11
Problemet er løst nu... Tak for input...

TIl info, var det henvisningen til jcode.pl i selve cgi scriptet der gjorde knuder.

require './lib/jcode.pl';

Ovenstående linie samt alle øvrige henvisninger til jcode.pl er fjernet, og scriptet fungerer nu også med dansk æ, ø og å...

Tak for hjælpen.

mvh

Kim
http://www.stopfraadseriet.info