Avatar billede miatin Nybegynder
27. august 2012 - 20:08 Der er 18 kommentarer

Gendannelse af bærbar computer

Jeg har haft virus på min Toshiba bærbar computer.. Det er Windows Vista installeret på den.
Den køre nu meget langsom og dårligt og jeg ville meget gerne gendanne den som da jeg købte den, men har ikke længere cd'en.
Ville høre om der er nogen som ved om det kan lade sig gøre eller om jeg skal ud og købe et nyt styreprogram ??
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 20:13 #1
Hej og velkommen.
Den cd du taler om er det en du selv har brændt, da den var ny?
Har du ikke i 1 opstart billede mulighed for at vælge at starte recovery delen?
Det plejer typisk at være F11 F12 på de forskellige mærker
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 20:15 #2
Her kan du se der er noget recovery til en toshiba. Kan dog ikke vide om det her er det der passer på din pc?
http://aps2.toshiba-tro.de/kb0/HTD7C02140000R01.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 20:19 #3
Her ser det ud som om man stal trykke på 0 (nul) og holde den nede under opstart.
Så skulle der komme en boks frem du kan vælge at gendanne den (Restore original factory image)

PS Husk at tage backup af dine egne filer, da alt bliver slettet.
Avatar billede sadolin1978 Novice
27. august 2012 - 20:27 #4
Det skal siges hvis det er Vista du har på ville jeg nok undersøge om den kan køre med win 7 også skifte til dette.
Alt efter hvad du forventer at skulle arbejde med er en Pro et godt bud, her har du også mulighed for at køre en viretuel XP maskine til ældre programmer
Avatar billede miatin Nybegynder
27. august 2012 - 20:47 #5
Det var hurtigt.. Mange tak.
Cd'en som jeg  mente var Vista cd'en..
Jeg er ikke nogen haj til computer, men tænkte bare at det ville være nemt hvis jeg kunne gendanne den istedet for at skulle slette alt og geninstallere styreprogrammer mm.

Vil prøve at backup af mine ting og se om jeg kan gendanne computeren ved at holde 0 nede mens den starter..

Hvis jeg kunne undgå at skulle ud og købe Windows 7, ville det være super også selv om det er bedre en Vista, men computeren bliver mest brugt til at spille på og gå på nette.. Og præcis derfor er det træls at den er meget langsom til at finde internettet.. Det er lige som om, at når den først har fundet internettet, går det meget godt.
Computeren er bare blevet meget langsom og jeg har slettet det program som blev lagt på computeren i forbindelse med virussen..
Avatar billede miatin Nybegynder
27. august 2012 - 20:51 #6
Skal lige høre, hvis jeg får gendannet den ( restore original factory image) forsvinder min officepakke så, ved i det ??
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 21:16 #7
Ja det gør den.
C drvet formateres (slettes) og det image som pc oprindeligt er installeret med skrives ind.
Du skal være opmærksom på du sikkert kommer til at rydde op i de programmer der kommer til at ligge på den. De sikkerhedsprogrammer (typisk Norton) der følger med er udløbet, og du skal forny dem. Du behøver ikke købe et antivirus program da der findes gode gratis programmer (Avast MSE og AVG).
Firewallen kan du til nød bruge Windows egen.
Husk nu at få taget backup af alle dine personlige filer før du går i gang. De kan ikke gendannes bagesfter.
Husk med det samme at få Antivirus på plads før du kører Windows update.
Har du Norton når du kommer tilbage kan den fjenes helt med Norton revoval tool:
https://www-secure.symantec.com/norton-support/jsp/help-solutions.jsp?docid=kb20080710133834EN_EndUserProfile_en_us&product=home&pvid=f-home&version=1&lg=english&ct=us
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 21:26 #9
Hvilken du skal bruge af disse er en smagssag.
Personligt havde jeg valgt enten AVG eller Avast.
Men jeg havde også som et tillæg ved siden af til en scanning en gang om ugen brugt Malwarebytes:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 21:29 #10
Med hensyn til Malwarebytes kan du nøjes med den frie version.
Pro udgaven som kører real time koster ca 150 kr.
Avatar billede miatin Nybegynder
27. august 2012 - 22:02 #11
Super.. Tror jeg vil prøve det af i morgen.. Så krydser jeg fingre for jeg kan finde ud af det og at det får min computer op og køre ordentlig igen..
Måske jeg slet ikke har brug for officepakken, men snupper nogle af de gratisprogrammer som jeg ved kan hentes, hvis der bliver behov for dem, for som tidl. Skrevet, så bruges den primært til at se film på, spille og gå på nettet..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2012 - 22:07 #12
Hvis du har købt officepakken kan du muligvis finde nøglen til den inden du sletter computeren.
For kommer der en prøve version af den officepakke du har, kan du muligvis bruge nøglen der.
Prøv at hente SIW:
http://www.gtopala.com/siw-download.php
(Home version nederst)
Under licenses kan du måske finde nøglen og skrive den ned.
Avatar billede miatin Nybegynder
28. august 2012 - 22:03 #13
Arhh, det virker ikke. Der sker ikke noget når jeg holder 0 nede samtidig med jeg starter computeren op.. Ikke anden end at computeren bipper..
Nogen anden forslag til hvordan jeg gendanner den ??
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2012 - 15:48 #14
Heller ikke hvis du venter et par sekunder og så trykker gentagne gange på 0 ?
Avatar billede miatin Nybegynder
29. august 2012 - 20:11 #15
Har prøvet det hele med 0, trykke mange gange holde 0 nede når jeg tænder mm. Men den begynder bare at bippe og så starter den Windows op, har så konstateret at det er xp og ikke Vista der er på..
Når jeg trykker F8, når den starter op får jeg mulighed for, kommer jeg ind til avanceret indstillinger for Windows, men ikke noget med at gendanne til fabrikinstillingerne..

Det virker bare som om at den starter direkte op i Windows og ikke i Toshiba..

Det er forresten en Model Tecra jeg har hvis det er nogen hjælp..
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2012 - 08:18 #16
Ok God info at få ;-)
Start pc op og gå i kør. Skriv dette i kommando feltet:
Restore.exe
Får du så nogle muligheder?
Avatar billede miatin Nybegynder
31. august 2012 - 08:37 #17
Får bare en bokshvor der står: Windows kan ikke finde 'restore.exe' kontroller, at du har skrevet navnet korrekt mm.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2012 - 13:02 #18
Så ser det jo desværre ud til at denne mulighed ikke er til stede.