Avatar billede yg67 Nybegynder
20. juni 2012 - 00:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

BSOD: Kan ikke komme i Recovery Console

Hej Eksperten.

Jeg har fået en kollegas datters eee PC med hjem for at se, om jeg evt. kunne redde dens liv.

Den kører med Windows XP, og den crasher med Blue Screen Of Death hver gang den startes. Fejlmeddelelsen går på "Unmountable Boot Volume", hvilket tyder på en HDD-failure af en art, så vidt jeg har kunnet finde frem til.

Alle steder anbefales det, at man booter op med XP-cd'en og går ind i Recovery Console for at køre en chdsk, men problemet er bare, at jeg slet ikke kan komme ind i recovery console.

Jeg har efter en del møje og besvær (den blev jo bare ved med at loope til BSOD efterfulgt af "Windows blev ikke startet korrekt... blablabla) fået lavet setup i bios om, så den booter fra USB'en (hvor det eksterne DVD-drev sidder tilsluttet).

Så nu bliver jeg bedt om at trykke på en tast for at boote fra skiven.

So far, so good :-)

Men når den så kommer ind i Windows installationen, så går den igang med at indlæse drivere, filer, opsætninger og en masse andet pis, og når den når frem til HDD, så crasher den bare med en anden BSOD, som indeholder denne fejl *** STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000).

Dvs. jeg kan altså slet ikke komme ind i recovery console og køre en chdsk, så jeg sidder fast i bootet og ender i blue screen uanset hvad jeg gør.

JEg har haft en Ubuntu Live CD sat i, og har været inde og kigge, og her kan jeg se (tror jeg - jeg er ikke skidehård til ubuntu) at der er to partitioner på HDD'en. Den ene kan jeg godt åbne og kigge i (der ligger vist nok en række restore points, ser det ud til, men den anden kan ikke åbnes/mountes pga. en fejl. Ubuntu foreslår mig at køre en chdsk i windows.... jotak :-)

What to do? Hvordan kommer jeg lige videre herfra?
Kollegaens datter har vinket farvel til indholdet på HDD'en, men vil gerne bare have sin mini-pc igen. Men når jeg slet ikke kan boote op fra DVD-drevet, så kan jeg jo ikke engang lave en ny installation.

Nogen gode råd?
Avatar billede Blandy Praktikant
20. juni 2012 - 08:37 #1
http://support.microsoft.com/kb/324103/da

Det skulle være til den fejlkode du har fået.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2012 - 17:45 #2
Ligger hendes data på det dårlige c drev, så du ikke kan tage backup af det?
Hvad med en repair af windows er det heller ikke muligt?
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede yg67 Nybegynder
25. juni 2012 - 10:10 #3
Tak for input begge to.
Den partition, hvor Windows lå på, var desværre helt død og utilgængelig.

Udfordringen var at få lov at geninstallere windows, men ved at fremskaffe en recovery CD fra en anden med en Eee PC (modsat den Windows-CD, jeg havde til rådighed), så lykkedes det at få lov at geninstallere.

Hun mistede alle sin filer, men var blot glad for at få liv i maskinen igen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juni 2012 - 15:52 #4
Ok.