Avatar billede Styrk1 Nybegynder
31. maj 2012 - 00:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad æder diskplads på min nye Win 7 installation?

Hej eksperter.
Jeg har netop anskaffet mig en lille SSD harddisk (30 GB), hvorpå jeg har installeret Windows 7 Ultimate.
Harddisken burde være stor nok idet programmer, dokumenter, musik mm. installeres på andre diske.
Problemet er at der bruges mere og mere plads på disken, men jeg kan ikke se hvad der optager pladsen (Jeg har slået "Vis skjulte filer, mapper og drev" til i mappeinstillinger).
Eksempel:

Mappenavn      Størrelse    Diskforbrug
Brugere              137,00    139,00
PerfLogs        0,00      0,00
ProgramData      299,00    301,00
Programmer      460,00    463,00
Programmer (x86)  833,00    846,00
Windows          21.700,00    22.000,00
I alt          23.429,00    23.749,00

Men ved at højre klikke på drevet får jeg følgende oplysninger:
Ledig plads      1.590,00
Størrelse    27.900,00
Forbrugt    26.310,00

Således mangler jeg ca. 2,5 GB, men hvordan finder jeg ud af hvor de er??
Pf. Tak!
31. maj 2012 - 07:02 #1
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2012 - 07:32 #2
en opdateret win 7 64 bit fylder 22.3 gb

kort og godt kortet er for lille
du skal hele tiden forholde dig til det
lad være og få fat på et der er større

m.v.h
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
31. maj 2012 - 08:03 #3
Jeg glemte at skrive at jeg har benyttet CCleaner, men den fjerner heller ikke det som ikke kan ses optage min diskplads
Det kan godt være at jeg har købt en for lille SSD, men det forklarer ikke hvor de ca. 2,5 Gb er forsvundet hen.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2012 - 08:59 #4
man kan ikke fylde et kort fuldt ud
der skal være en lille smule plads på det ellers vil kortet ikke kunne slette og skrive

der vil også ligge en skjult partition på 100mb på kortet til systemfiler windows 7 bruger
m.v.h
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
31. maj 2012 - 09:34 #5
Jeg er klar over at jeg ikke kan fylde kortet helt ud. Det er også derfor jeg ikke har 30 GB plads, men kun 27,9 GB... Er det ikke det du mener?
Jeg vidste dog ikke at der er en ca. 100 mb partition som er skjult på kortet (mærkeligt at jeg ikke kan se det når jeg vælger at se skjulte filer)
Men stadig mangler jeg jo ca. 2,5 GB i ovenstående (Forbrugt diskplads minus de 23,75 GB som jeg kan se)
Any ideas?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2012 - 12:06 #6
den ser du KUN hvis du booter op på windows dvd/cd og går ind den vej
den sletter man ved geninstallering af styresystemet fordi win 7 auto laver en ny - så ved man der ingen skjulte fejl er

jeg fjerne alftså også altid drev c og opretter et nyt i et huk

det er jo ikke godt at vide hvad du har lagt ind i den men du kunne måske flytte bruger mappen der fylder ca. 300 mb

men jeg syntes altså stadig du er ude i noget der vil drille dig fremover

derfor glem det

m.v.h
Avatar billede thov Forsker
31. maj 2012 - 12:30 #7
Kig på SSD'en med Spacesniffer, så ser du hvor pladsen er forsvundet hen.
Hent den her http://download.cnet.com/SpaceSniffer/3000-18512_4-10913555.html
Avatar billede blaabjerg88 Nybegynder
31. maj 2012 - 13:26 #8
Har du prøver Disk Space Fan 4?
http://www.diskspacefan.com/
Det viser hvor og hvordan din diskplads bliver brugt, jeg har før oplevet at selv om at min papirkurv var tom så viste DSF4 at papirkurven evt. optog 30 GB ....

klart et program at anbefale, der kan hentes en gratis trial..
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
31. maj 2012 - 21:04 #9
Hej blaabjerg88.
Tak for svaret!
Det hjalp med Disk Space Fan 4:-)
Det viste sig at det var filen Hiberfil.sys der åd 2,5GB diskplads... Grunden til at jeg ikke kunne se filen via Windows er, at jeg glemte at fjerne flueben i "Skjul beskyttede operativsystemfiler (anbefales)"... Sorry til alle der har svaret!

Nu har jeg deaktiveret dvale-tilstanden og har til gengæld fået 2,5 GB plads:-)