Avatar billede mjansen Seniormester
22. april 2012 - 23:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

replication af database PÅ CENTOS 6.2

Hej

Jeg har forsøgt at lave en test af hvordan man laver en replication af en mysql database, udfra denne vejledning:
http://www.howtoforge.com/mysql_database_replication

Første afvigelse er her:
SHOW MASTER STATUS;
Empty set (0.00 sec)

Dette stemmer ikke overens med vejledningen, men hvad gør jeg forkert?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. april 2012 - 23:30 #1
Du siger du har gjort som beskrevet. Og det har du så nok ikke alligevel. Må jeg gætte på at du har glemt at genstarte mysql-serveren?
Avatar billede mjansen Seniormester
22. april 2012 - 23:57 #2
Havde genstartet, men havde placeret dette følgende under [mysqld_safe] og ikke under [mysqld]:

log-bin = /var/log/mysql/mysql-bin.log
binlog-do-db=exampledb
server-id=1

Men når jeg så vil genstarte får jeg følgende fejl:
MySQL Daemon failed to start.
hmm.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. april 2012 - 00:01 #3
Ok. Du har en database, der hedder: exampledb ?
Avatar billede mjansen Seniormester
23. april 2012 - 00:09 #4
#3 JA

Har nu rettet min my.cnf til:
http://www.howtoforge.com/mysql_master_master_replication

og er så kommet videre.
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2012 - 13:03 #5
Det virker ikke helt endnu, men er kommet i tvivl om, om mySQL database er den rette at bruge.

I dag har jeg nogle logger enheder som sender data til "min" webserver står ved one.com men vil have dem til at sende til min egen server, og skal derfor bruge et redundant system. Med 2-3 server på forskellige adresser som kan tage over hvis den første bryder ned.

Så inden jeg går videre vil jeg gerne vide om mySQL er den rette database til det eller jeg skal have lagt mine data over i en anden?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. april 2012 - 13:10 #6
"kan tage over" må du gerne præcisere. De ting jeg har prøvet med MySql er master-slave, som er replikering med henblik på læsning. Hvis masteren er nede, så kan man ikke sætte ind. Jeg ved ikke om man kan andet.

Men under alle omstændigheder skal dine loggere vel kende flere adresser, og automatisk skifte, hvis een er nede.
Avatar billede mjansen Seniormester
24. april 2012 - 14:21 #7
Kan jeg ikke styre hvor mine logger sender hen via dns?

Min server køre både mysql, web m.m.

Tænkte at alle server skulle kunne køre det samme, dvs. hvis min master gik ned kunne min slave1 automatisk tage over.

Og systemet ville køre videre uden problemer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. april 2012 - 14:33 #8
DNS kan ikke styre om noget går ned, og så bruge en anden IP-adresse. Et DNS-opslag kan give dig flere IP-adresser, men så er det er op til applikationen (din logger), at bestemme hvilken, der skal bruges, og der skal prøves ved flere IP-adresser, hvis den første svigter.

Du kan manuelt ændre din DNS, men det tager tid før din applikation "opdager" det.

Jeg kan ikke lige svare dig på hvad der sker, hvis masteren går ned, og du indsætter på slaven. Jeg synes jeg kan huske, at det kan man ikke. Men prøv.

Din MySql på one.com har vel ikke synderligt mange rettigheder tilknyttet?
Avatar billede mjansen Seniormester
25. april 2012 - 11:25 #9
lukker dette spørgsmål, og prøver lige at omformuler mig i et nyt