Avatar billede jenslassen Praktikant
22. april 2012 - 17:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fælles filter til alle dele af database

Jeg har en tabel der hedder dato hvor jeg har 2 felter i startdato og slutdato.
Det skal anvendes i et regnskab, således man kun ser data fra f.eks året 2012, når man som kommer til 2012, retter man bare datorene til.

Jeg vil gerne kunne anvende dette fælles for alt, det vil sige i formular, forespørgseler og rapporter.
Forstået på den måde, at de datoer der står der, anvendes til selektering af data fra alle min tabel regnskab felt dato

Jeg har set man kan skrive noget ind ved åbning, men ve ikke lige hvordan man gør
Avatar billede mugs Novice
22. april 2012 - 18:02 #1
Du kan anvende funktionen DatePart i en forespørgsel ved at iindtaste nedenstående i en tom kolonne i forespørgslen. Derefter kan du indsætte et kriterie i samme kolonne f.eks. 2012:

Årstal: DatePart("yyyy";[Dato1];1;0)
Avatar billede jenslassen Praktikant
23. april 2012 - 08:09 #2
Kan jeg også gøre det på samme måde, når jeg skal have dato med?

Hvor skal jeg henvise til den forespørgsel i mine forumlar og rapporter
Avatar billede mugs Novice
23. april 2012 - 09:19 #3
"Kan jeg også gøre det på samme måde, når jeg skal have dato med?"

Ja - Du ændrer ikke på datofeltet. Du laver blot en ny kolonne til brug i formularer / rappporter.

Du skal give dine formularer og repporter denne forespørgsel som postkilde (Datagrundlag)
Avatar billede jenslassen Praktikant
23. april 2012 - 13:06 #4
Jeg tror lige jeg faldt af her.

Hvis jeg laver det på den måde, skal jeg vel også have alle mine datafelter fra formulerer og rapporter, også er det jo ikke samme sted jeg ændre dato for alle.

Hvordan med en slutdato. det er selvfølgelig ikke et problem det føreste år, men efterfølgende skal man kunne taste en slutdato ind for at kigge gamle regnskaber.