Avatar billede hugopedersen Nybegynder
24. januar 2012 - 16:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Manglende danske tegn

Jeg har en form hvor jeg kan oprette en mail som jeg så sender via Indy's SMTP komponent.
Det virker sådan set fint nok lige bortset fra at i min mailbody forsvinder de danske tegn.
Jeg har en tekstbox hvor jeg intaster subject og en memo hvor jeg kan indtaste bodytekst.
De danske tegn forsvinder kun i body - i subject sker der ikke noget med dem.

Jeg vil være meget glad for input til hvad jeg skal se efter for at få det til at fungere.
Avatar billede kroning Nybegynder
24. januar 2012 - 17:12 #1
Hvad med:

IdMessage.Encoding:=meDefault;
Avatar billede kroning Nybegynder
24. januar 2012 - 17:15 #2
Der manglede en linie:

IdMessage.ContentType:='text/html; charset=utf-8';
IdMessage.Encoding:=meDefault;
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. januar 2012 - 08:55 #3
Det gør ingen forskel desværre.

For at gøre det hele lidt mere speget, så er det kun når jeg bruger formen fra et bestemt program at det går helt galt.
Jeg har et program der læser bodytekst fra en .ini fil der er oprettet af et Excel regneark. Der læser jeg det ind i en string og smider med over til formen. Der kommer de danske tegn fint med i min mail.

Men hvis jeg vil bruge den samme form i et andet program, så har jeg balladen.
Det eneste jeg kan se at jeg gør anderledes, er at jeg der læser en tekst fra et databasefelt ind i en streng som jeg så tilføjer noget tekst til - det går galt.

Hvis det er så kan jeg nemt levere et kode eksempel så I kan se hvad jeg gør.
Avatar billede kroning Nybegynder
25. januar 2012 - 22:05 #4
Ja prøv det.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. januar 2012 - 10:25 #5
Jeg har lavet et lille eksempel i filen

www.hugopedersen.dk/_guest/sendmail.zip

Desværre er det meget frustrerende at se at det eksempel virker helt efter hensigten.
Men når jeg bruger den samme form til at sende mail fra my Home Suite system, så kommer der ingen danske tegn med.
Hvis jeg bruger formen i mit utilityprogram til at sende fakturaer ud fra Excel. Så virker det også med danske tegn.

Jeg er meget frustreret :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. februar 2012 - 06:02 #6
Jeg har indtil videre droppet brugen af funktionen i min store applikation da funktionen af en eller anden grund er ustabil der.

Jeg lukker spørgsmålet igen så jeg ikke mere får reminder om dette åbne spørgsmål.