Avatar billede blankigen Nybegynder
25. december 2011 - 19:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows Phone CPU vs PC CPU - i C#

Jeg har på et tidspunkt konstrueret et program i Delphi (det er en del år siden), som er beregningstung (mange regneoperationer og manipulationer af data i RAM). Det har kørt fint på en 120GHZ med 32 MBytes RAM i gamle dage ...

Jeg overvejer at oversætte programmet til C#, således, at det kan køre på en Windows Phone (og almindelig windows også).

Jeg er i den indledende fase: Jeg har lavet nogle mindre test-apps i Window Phone udviklingsmiljøet, og jeg har endnu ikke fået en fysisk telefon, hvor jeg kan afprøve tingene på (jeg anvender kun en emulator).

Jeg er lidt i tvivl om hvor hurtige CPU/RAM er i en moderne telefon (Windows Phone). Jeg kan selvfølgelig se at clockfrekvenserne er over 1GHZ osv, men jeg mangler at kunne relatere det til almindelige intel-baserede-computer, som fx kører under windows 7.

Måske kan du vejlede mig lidt i denne sag ?

Måske har du et C# program (regneoperationer) som du har kørt både på din pc og din windows phone og har taget tid på dette ?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2011 - 20:24 #1
Jeg har ikke kunnet finde nogle rigtig benchmarks.

http://programmers.stackexchange.com/questions/92461/is-this-a-valid-smartphone-cpu-vs-desktop-cpu-speed-comparison-android-g1-vs

haevder udfra lidt ha;vtynde argumenter at en 3.0 GHz P4 er 27 gange hurtigere end en 0.35 GHz ARM

Hvis det er rigtigt og vi fortsaetter med den lidt halvtynde tal magi saa burde dit program koere fint:

3.0/0.12 * 1.0/0.35 * 1/27 = 2.6

altsaa ca. 2.6 gange hurtigere paa din 1 GHz mobil end paa din gamle 120 MHz Pentium.

Men der er altsaa stor usikkerhed paa det her. Det er ikke muligt at sammenligne to forskellige CPU'er via et enkelt tal - forskellige bnchmarks kan give vidt forskellige resultater.

Men det ser ud til at vaere et forsoeg vaerd.
Avatar billede blankigen Nybegynder
25. december 2011 - 21:11 #2
Hej Arne
Tak for inspirationen.

Ja, måske kan man direkte se de fra siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second ?

De nye processorer (næsten nederst) på siden:

Qualcomm Krait (Cortex A9-like, Dual core)

og

Intel Core i7 Extreme Edition 3960X (Hex core)

kører hhv

9900 MIPS at 1.5 GHz

177730 MIPS at 3.33 GHz

Dvs der er en faktor 18 til forskel på en hurtig PC-processor og processoren til mobil-brug - stadigvæk med en god portion forbehold...
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2011 - 21:39 #3
Og Pentium 100 MHz ligger paa 188 MIPS.
Avatar billede blankigen Nybegynder
25. december 2011 - 21:46 #4
Ja, det lyder til applikationer som kører godt på en almindelig pc også kan køres fra en mobil (i en anden variant naturligvis...).

Tak for det Arne - smid et svar ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2011 - 21:58 #5
svar
Avatar billede Syska Mester
26. december 2011 - 20:49 #6
Nu er det jo besvaret, men synes det var sjovt at du havde fået skrevet 120 GHz :-) I stedet for Mhz :-)

Glædelig jul.
Avatar billede blankigen Nybegynder
27. december 2011 - 16:39 #7
ja - man er ikke vant til at skrive MHz mere ;-)