Avatar billede jokkejensen Novice
12. oktober 2011 - 16:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Underlige request til defeult.aspx i statistik

Jeg har netop været med til at lancere et forhandler site for ebay, til ny annonce styring på bilbasen.dk.

I den forbindelse har jeg opdaget at der i analytics er en laaaang række request til defeult.aspx. Det er et umbraco CMS for ikke engang default.aspx bør vises i analytics.

Min første formodning var at der var blevet lavet en tastefejl i et nyhedsbrev der blev sendt ud til en lang række bilforhandlere - Så jeg skyndte mig at sikre at /defeult.aspx pegede på default.aspx gennem url rewriting.

Men det har siden vist sig at linket i nyhedsbrevet var korrekt men at det stadig stormer ind med request til /defeult.aspx.

Under topindhold i analytics, ligger defeult.aspx klart i top, antallet af sidevisninger svarer dog ikke til summen af sidevisninger for alle de andre sider, men den er ca dobbelt så høj som /introduktion.aspx som kommer på anden pladsen. Hermed mener jeg at kunne udelukke at der er et asynkront lignende kald på alle sider der kalder defeult.aspx.

Jeg har brugt windowsgreb til at løbe samtlige filer i hele umbraco løsningen igennem og ledt efter defeult.aspx, hvor kun min url rewriting kommer frem som eneste.

Jeg har med fiddler2/firebug (network)/Ie webdeveloper (network) søgt efter request til siden, men har ikke fundet et eneste.

Jeg har for hver eneste side (vis kilde) ledt efter defeult.aspx, men har ikke fundet en eneste.

Er der nogen der har en ide om, hvorfor denne "normalt ikke eksisterende" side bliver requestet.

sitet kan ses på http://bit.ly/qEOavV

Alle ideer og forslag er velkomne, og udover de sølle 200points, et kæmpe tak for indsatsen :)

Venligst
Jacob
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
12. oktober 2011 - 16:37 #1
Ved ikke lige hvordan man gør det i ASP.Net

Men i ASP Classic kan du bruge
Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")

til at fortælle hvor en sidevisning kommer fra.. dette kan du jo så smide i en tabel i databasen. Så kan du på den måd ese hvilken side der linker til din defeult.aspx
Avatar billede jokkejensen Novice
12. oktober 2011 - 16:58 #2
Det kan jeg sagtens se i analytics, problemet ligger lidt dybere, der er referer fra næææsten samtlige sider.
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2011 - 17:24 #3
<ole>

Et far out bud: Kunne det være en (amatør)bot, der kikker efter default.html, index.html, default.php, index.php og defeult.aspx, alt efter, hvad botten ellers møder af extensions på sitet ... uden man har opdaget stavefejlen? Måske, den prøver at tilgå en fil flere gange, hvis den ikke finder noget i første hug(?) Referer kan enhver bot sætte - og gør det meget ofte.

Jeg ved, det er langt ude ... meeeeen  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
12. oktober 2011 - 18:03 #4
ja desværre lidt for langt ude, sitet har umiddelbart været lukket til i fredags (anden hostheader), men fejlen har eksisteret siden onsdag hvor tracking koden kom på.

Tak til Jer begge :)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. oktober 2011 - 10:28 #5
Nå, det viste sig at fejlen lå hos kunde - kan desværre ikke oplyse mere :/
Avatar billede jokkejensen Novice
13. oktober 2011 - 10:29 #6
dropper i ikke et svar så deler vi points ?
Avatar billede olebole Juniormester
13. oktober 2011 - 16:39 #7
Ellers tak, jeg samler ikke points. Til gengæld overvejer jeg at udgive mit forslag, peppet op som konspirationsroman  *D

Ej, min tanke var faktisk, at det kunne være et af de adskillige sites, som overvåger EBay og samler 'Top Auctions' ... Ekspemel
Avatar billede jokkejensen Novice
13. oktober 2011 - 16:47 #8
tror de skal igennem developer.ebay.com for at få lov til at hukke rundt på deres sider :)

@therealyoda >> dropper du et ?