Avatar billede webweaver Praktikant
11. september 2011 - 11:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SEO abuse

Godformiddag folkens

Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har en kunde som gerne vil kick-starte trafikken lidt på hendes helt nye site. Der er udført SEO optimering, men det er tilsyneladende ikke helt nok for hende i første omgang, så hun har forslået, at jeg laver hende et script, der automatisk kører hendes site hvert minut fx -  i et par dage.

Jeg er faktisk selv lidt i tvivl, så vil lige høre herinde, om der vil være nogle problemer i det? Anses det som misbrug og vil søgemaskinen/erne udelukke en på søgeresultater grundet dette?

Og vil det i det hele taget have en effekt, da det vil være den samme IP som besøger sitet igen og igen ..?

På forhånd tak

Mvh. Lasse Jensen
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2011 - 12:26 #1
jeg tror også at når det kun er klik fra en ip-adresse, så gavner det ikke meget. Hvad med at lave noget markedsføring via facebook (jeg ved intet om det - bare et forslag)
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2011 - 16:43 #2
<ole>

Husk, at abuse er abuse! I bedste fald straffes hun helt naturligt af søgemaskinerne, når/hvis de opdager forsøg på abuse.

Husk også, at dit spørgsmål i virkeligheden begynder med et implicit:

    Godformiddag folkens. Kan I hjælpe mig med at tage røven på Jer, og give min kundes site en bedre ranking end jeres og jeres kunders sites?.

- og det er nok ikke den mest sandsynlige udgang  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede webweaver Praktikant
11. september 2011 - 20:56 #3
#2 Ahh slå nu lige koldt vand i blodet Ole. Først og fremmest vil jeg bare vide, om det er abuse eller ej i det hele taget?

Jeg tvivler nu stærkt på, at jeg rammer jer så personligt som du gør det til. Medmindre du har en kunde eller du selv beskæftiger dig med NADA akupunktur eller Kranio-Sakral Terapi, vil du næppe blive berørt af dette, så gør det nu ikke til mere end det er.

Desuden er det vel i orden at spørge ind til SEO (ved godt, at det som jeg forspørger om, ikke har noget med SEO at gøre i sig selv - det handler simpelthen bare om ranking - hvilket er et resultat af SEO)

Eller skal vi nu heller ikke hjælpe folk med SEO optimering længere grundet den måske dertil øgede konkurrence ..?
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2011 - 21:12 #4
SEO står for Search Engine Optimization. Det, du taler om, er plat og abuse!

Det ved du jo også udmærket, da der ikke er tale om at optimere noget omkring sitet - men udelukkende at forsøge at platte sig til større trafiktal. Dine ord og tanker bliver ikke kønnere af, at du prøver at forklæde plat som SEO.

"Medmindre du har en kunde eller du selv beskæftiger dig med NADA akupunktur eller Kranio-Sakral Terapi, vil du næppe blive berørt af dette, så gør det nu ikke til mere end det er."

Læs lidt webhistorie! Så vil du ret hurtigt finde ud af, hvorfor Google blev skabt. Det blev den som reaktion på, at platugler fra pornoindustrien havde hijacked de bestående søgemaskiner - og reelt gjort dem ubrugelige for almindelige webbrugere. Den slags har stor betydning for alle brugere af nettet.

Skulle du stadig være i tvivl: Jeg går varmt ind for at hjælpe med SEO ... naturligvis! Til gengæld mener jeg ikke, nogen E-brugere bør hjælpe med plat og svindel!
Avatar billede webweaver Praktikant
12. september 2011 - 00:15 #5
Jo tak, ved udemærket godt, hvad SEO betyder! Så det behøver du ikke spilde din tid på at forklare!

Og nej, gu fanden ved jeg det da ikke. Ellers ville jeg da ikke spørge om det herinde! Jeg spørger jo netop om det er abuse eller ej, for at kunne vejlede kunden bedst muligt. Jeg kunne sagtens have kodet det script hun forespurgte på, uden at henvende mig herinde, men jeg synes selv det var lidt "lusket" og derfor ville jeg dobbeltchecke det herinde, da jeg ikke er interesseret i at levere en løsning, som ikke er anbefalelsesværdig.

Jeg prøver ikke at forklæde noget. Hvis du bruger 2 min. på at læse mit forrige indlæg, vil du kunne læse, at jeg skriver, at det netop ikke har noget med SEO direkte at gøre.

Ærlig talt kan jeg ikke se, hvad jeg kan bruge din viden omkring webhistorien til eller hvad du prøver at pointere! Jeg er faktisk hamrende ligeglad med, hvorfor Google blev skabt, og det er min kunde uden tvivl også! Hverken jeg eller hende har planer om at hijacke nogle søgemaskiner. (tro det eller ej)

Det er faktisk bare meget nemmere, hvis du bare holder dig til topic og svarer konstruktivt på spørgsmålet der bliver stillet! Alt det andet kan du godt spare væk.

Igen kan jeg jo kun pointere, at jeg bare spørger om det er abuse eller ej. Jeg beder jo ikke nogen om at give mig et færdigt script til formålet. Så jeg kan overhovedet ikke se, hvad dit problem er.

Man kunne evt. bare have svaret på mit spørgsmål, med et svar i stil med: "Ja, det vil formentlig anses som abuse og vil blive straffet, så det bør du holde dig fra" eller noget i den stil ...

Så kunne tråden være lukket der uden videre ...

Nå, men ud af alle dine ubrugelige kommentare, fik du da trods alt svaret på mit spørgsmål. Så smid et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2011 - 02:53 #6
Du kunne have tænkt dig om, så havde du helt undgået tråden  =)

Ethvert forsøg på at manipulere et sites ranking ved at fake brugeradfærd er naturligvis at regne for 'abuse' - og bliver straffet. Fuldstændig som de, der før i tiden brugte forskellig software til at fake brugerklik på bannere (jeg ved ikke, om det stadig er et problem).

Formålet med Google var netop at lave en 'demokratisk søgemaskine', som gav de enkelte sites en ranking udfra brugernes adfærd og sitets indhold. Lødigheden og interessen for indholdet kan søgemaskinen kun bedømme over tid.

Din kunde har et spritnyt site, som har den ranking, det på nuværende tidspunkt fortjener. Ganske almindelig god moral burde øjeblikkelig have fået dig til at afvise hendes ønsker og bede hende ruste sig med en smule tålmodighed. Det behøver man næppe at bære doktorring i SEO for.

Jeg samler ikke points, så læg selv et svar og accepter det. Men tak for tilbudet  =)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2011 - 10:31 #7
apropos 'abuse'
pc world/computerworld/alt om data/datatid/t3 og mange flere har deres artikler delt op i meget små sider med masser af reklamer for at generere klik og dermed reklamepenge
måske ikke abuse - men irriterende spild af min tid...
Avatar billede webweaver Praktikant
12. september 2011 - 15:29 #8
#6 Det er sådan, at jeg som sagt har udført SEO for denne her kunde. Jeg fortalte hende, som du også kommer ind på, at det handler om tid og tålmodighed og at der ikke kan hekses. For at fremme det lidt mere, har vi så sat Google's Adwords op.

Det er dog åbenbart ikke helt nok for hende, da jeg modtager en mail fra hende om, at hun har konsulteret med en EDB ekspert, som har forslået den løsning, som jeg spørger ind til. Det har hun så bedt mig om at lave, idet hun tror, at det er en alletiders løsning.

Det er ikke noget jeg selv kunne finde på at lave og derfor forhører jeg mig herinde først, da der er en såkaldt "ekspert", som netop siger god for det og at det dermed konflikter med min egen opfattelse af det tilladelige. - Men det kunne jo godt være, at jeg var forkert på den og han havde ret og at der ikke var noget problem for sådanne løsninger. Man kan jo tage fejl.

Derfor ville jeg hellere spørge en 3. part, så jeg ved hvad realiteten i virkeligheden er og derfor synes jeg ikke at svaret er "naturligvis" for mit vedkommende, da der åbenbart bliver rådgivet til at bruge det fra andre sider af.

Nu har jeg fået bakket min egen opfattelse af tingene op herinde og kan dermed fortælle hende med et sikkert svar, at det er frarådeligt at begynde med sådan nogle løsninger og at det ikke er noget jeg praktiserer.

Okay, fair nok. Claes57 du kan bare smide et svar, hvis du vil have point så. Ellers lukker jeg selv tråden :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2011 - 16:09 #9
Fortæl hende også, at firmaer som Citroen Danmark og Radisson har været ude for at blive smidt ud af Googles indeks p.gr.a. 'eksperter' i SEO, som havde implementeret nogle 'rigtig smarte' løsninger for dem.

Utålmodighed kan være dyr og medfører ofte social adfærd, som resulterer i udstødelse. Man kunne udtrykke det med et lidt tilrettet citat af JFK:
    Don't ask what the web can do for you. Ask what you can do for the web!  *o)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2011 - 17:47 #10
bare luk...
Avatar billede webweaver Praktikant
12. september 2011 - 18:44 #11
Alrighty then :)