Avatar billede PJ-KBH Nybegynder
17. august 2011 - 18:29 Der er 3 kommentarer

LAN, WAN og NAS

Hej
Jeg må høre om der er nogen som kan komme med nogle hints om hvordan jeg gør og hvad jeg skal gøre for at mit netværk bliver mest sikkert men samtidig skal det være muligt at benytte nogle ting ude fra den store verden når jeg er arbejder fra et andet sted.

Mellem router fra min ISP og min egen router (Linksys WRT320N) er der en switch med min printer og min NAS (QNAP TS-419P). Bag min egen router sidder hele familiens PC´er, Blueray afspiller og forskellige TV. Alle forbundet til netværket.

Da min NAS sidder på WAN siden er det klart at ALLE kan tilgå den hvis de kender login og password. Men når den sidder på WAN siden af min Linksys router kan jeg ikke tilgå NAS fra mit TV via DLNA og dermed ikke se billeder og film der ligger på NAS.

Hvis NAS flyttes ind på mit LAN bagved Linksys routeren, skal det stadig være muligt at tilgå den fra den store verden når jeg er der ude. Samtidig virker NAS som webserver for familiens hjemmeside og den skal selvfølgelig stadig kunne ses af ALLE.

Stil gerne spørgsmål hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Jeg glæder mig til at høre hvad I siger og kan komme med af forslag.

Sommer hilsner
PJ
Avatar billede chalde Seniormester
17. august 2011 - 19:22 #1
Det nemmeste er at degradere din egen router til Access Point og istedet administrere dhcp, portforwards m.m. fra din ISP's router.
Avatar billede PJ-KBH Nybegynder
18. august 2011 - 08:02 #2
Hvis min egen router downgrades til et access point og dermed sættes i bridge mode, vil alle enheder også de trådløse betragtes som enheder der skal have en offentlig IP adresse.
Derfor er dette IKKE en løsning.
Avatar billede chalde Seniormester
18. august 2011 - 08:10 #3
#2 Du NAT'er ikke fra ISP'ens router?