Avatar billede ksor Mester
27. februar 2011 - 13:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dele en COM-port på lokale netværk ??

Jeg har 2 pc'er, A og B.

Pa B er noget kommunikationsudstyr tilsluttet COM1 og jeg skal på A lave lidt rettelser i kommunikationsprogrammet. Da der er lidt besværligt at afbrydel/flytte kommunikationsudstyret søger jeg "noget" SW, som muliggør, at jeg på A f.eks. blot kan lade som om udstyret sidder på COM5.

Hvad hedder sådan noget SW, findes det som freeware eller er det nemt at lave i C# ?
Avatar billede Syska Mester
27. februar 2011 - 15:25 #1
En "virtuel com port" er nok ordet du søger.

Så har du da i hvert fald en port du kan forbinde til, men udstyr er jo stadig på den anden PC.

mvh
Avatar billede ksor Mester
27. februar 2011 - 16:24 #2
Jeman ideen er jo at få adgng til dette udtyr - såh den duer da vist ikk' !
Avatar billede Syska Mester
27. februar 2011 - 17:03 #3
"som muliggør, at jeg på A f.eks. blot kan lade som om udstyret sidder på COM5."

Overstående fik det til at virke som om du ikke nødvendigvis skulle have adgang til det ...

Jeg ved desværre ikke om det kan lade sig gøre ... problemet er at du ikke kan åbne den samme com port 2 gange.

Så det at skulle have et system indover, ved jeg ikke lige om lyder som en specielt hensigtmæssig god ide. Det er jo lavet til kommunikation mellem 2 systemer.

Men kan du ikke bare trække et kabel ? eller der er måske flere hundrede meter ?

Men jeg bliver i hvert fald i tråden, da jeg er spændt på om der findes en løsning på dette problem.

mvh
Avatar billede ksor Mester
27. februar 2011 - 17:17 #4
Det er simpelthen for at være fri for at flytte udstyret, når der skal laves diverse små tilretninger af kommunikationsprogrammet - og denne tilretning sker på computer A.

Kabel er ikke en god løsning, og der er langt mellem A og B.

Hvis f.eks. kommunikationsprogrammet er sat op til at benytte COM1 på computer B, skal jeg kunne køre programmet på computer A - evt. sat op til at benytte "COMetEllerAndet" og kunne det blive COM1 er det da bare helt ideelt ! Der behover ikke være adgang til udstyret fra A og B samtidig.

Kan der evt. skrives noget i C# helt specifikt til denne opsætning ?
Avatar billede Syska Mester
27. februar 2011 - 17:39 #5
Jo, den kunne sikkert godt skrives i C#.

Det er jo noget ala:

http://www.serial-port-communication.com/serial-over-tcpip/

Googlede: serial port repeater over tcp/ip

Et af de første hit, men den koster vist penge, men ved ikke om de har en trail.

Men et eller andet siger mig det findes ...
Avatar billede am2oft Praktikant
27. februar 2011 - 17:54 #6
Har du overvejet at koble A op så den kan køre "fjernskrivebord" på B ?

Mvh.
Avatar billede Syska Mester
27. februar 2011 - 18:03 #7
am2oft ...

Faktisk ikke nogen dum ide ... så må vi håbe der ikke er nogen der skal arbejde på A, så er det faktisk en nem løsning.

mvh
Avatar billede ksor Mester
27. februar 2011 - 22:53 #8
Måske, men det krævet vel også at udviklingsmiljøet ligger på B, og det gør det ikke og skal ikke gøre det.
Avatar billede Syska Mester
27. februar 2011 - 23:13 #9
Ja ... egentlig.

( Bruger lige andre navne da roder rundt i A og B, det det bliver S for system og U for udviklings PC )

Hvis du kan lave RDP fra S til U ... kan du vist nok give U lov til at bruge lokale resources, her i blandt com porte.

Kommer selvfølgelig an på hvor meget der skal laves, men koster ingen penge, mer eller mindre intet setup udover at enable RemoteDesktop på U, som alligevel lyder til at være en udviklings PC.

mvh
Avatar billede ksor Mester
28. februar 2011 - 16:39 #10
"kan du vist nok give U lov til " - det ser jeg ikke liiiige mulighed for - har du fundet det ?
Avatar billede Syska Mester
28. februar 2011 - 17:59 #11
Burde være under:
Local Resources -> More

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc770631.aspx
Avatar billede ksor Mester
28. februar 2011 - 20:07 #12
OK - det må da liiiige prøves først !
Avatar billede ksor Mester
01. marts 2011 - 09:34 #13
nej det er sgu' for bøvlet !
Avatar billede Syska Mester
01. marts 2011 - 16:09 #14
Hvad er for bøvlet ?

Det virker da rimelig nemt ...

mvh
Avatar billede ksor Mester
01. marts 2011 - 16:18 #15
Jamen jeg synes da stadig ikke jeg "bare kan lade som om " jeg har adgang til porten i mit udviklingsmiljø, og kode, teste, kode igen og teste - der er da ikke "hul igennem" fra min koden over til udstyret på den anden pc - eller hva' har jeg misforstået ?
Avatar billede Syska Mester
01. marts 2011 - 16:39 #16
Du skal lave RDP fra S til U ... dermed kan du give U lov til at  bruge enheder som sidder på S.

Hvis dette ikke er en mulighed, så kan du nok søge efter software til at lave "virtual com port repeater" eller noget i den retning.

Men software i den kategori koster nok bare penge.

mvh
Avatar billede ksor Mester
01. marts 2011 - 16:52 #17
OK, jeg lukker den her.
Avatar billede ksor Mester
01. marts 2011 - 16:53 #18
Ups - det var shu' ikk' så'n det skulle gøres !
Avatar billede iversen84 Novice
01. marts 2011 - 17:15 #19
Hej

Du kan bruge en MOXA 5110
http://www.moxa.com/product/nport_5110.htm

Den laver en com-port på dit lokale netværk.

så har du forbindelse.. til begge computere...