Avatar billede brslo07 Nybegynder
07. februar 2011 - 14:28 Der er 2 kommentarer

Automatisk generering af e-mail.

Jeg er ved at lave en database der skal bruges til overvågning af lagerstatus på diverse værktøjer. Hertil er jeg ude efter at få lavet en funktion der går det muligt at automatisk sende en mail når lagerbeholdning når en grænse.

Jeg ved ikke om det er noget der i forvejen er lavet. Men er dette noget der skal laves med programmering eller hvordan?

Hvis det er muligt at have lavet en standard formular, som bruges ved hver mail. I denne formular, skal leverandør, værktøjs nr. osv. gerne oplyses.

/ Brian
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2011 - 14:55 #1
Man kan sagtens lave det!~)

Du skal have gang i EfterOpdateringshændelsen på den formular, som du skriver forbrug i. Dvs. når du skriver at du tager 2 stk. så skal du i koden gemme posten og så hente en forespørgsel, som viser status og den tilhørende grænse. Du kan også bruge DLookup til at læse i forespørgslen. Så kan du med en simpel if sætning bestemme, om der skal sendes en mail. Du har så en rapport, som siger det den skal omkring bestilling og sender den med noget i den her retning:

DoCmd.SendObject acSendReport, "NavnPåDinRapport", acFormatPDF, "e-mail adresse", , , "Overskrift", "Du kan evt. skrive tekst her" , True

Der er selvfølgelig andre formater end pdf!~)

...men som du nok kan se så er der flere ting, som du skal have til at spille sammen. Jeg håber dette er en hjælp!~)
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 15:28 #2
Jeg har skrevet en artikel om emnet "send e-mail fra Access". Måske kan du få lidt inspiration derfrs.