Avatar billede LMB1 Nybegynder
29. november 2010 - 12:16 Der er 3 kommentarer

Forespørgsel - Kriterier

Hej, et problem vedr. Access 2007

Jeg har en forespørgsel, der henviser til to forskellige tabeller. Disse har en 'én til mange'-relation.

De to tabeller er linkede med feltet [kundenummer]

[Tabel  1] indeholder bl.a. 3 kolonner med hhv.[kundenavn], [person 1] og [person 2]

[Tabel 2] indeholder bl.a. en kolonne der hedder [kontaktperson] (er altid udfyldt med "1", "2" eller "3")

Jeg vil gerne have en kolonne i min forespørgsel med kriterier, der gør at når [kontaktperson] har værdien "1" returneres værdien fra feltet [kundenavn] for den pågældende kunde, værdien "2" returnerer værdien fra [person 1] og "3" værdien fra [person 2]

Jeg håber at ovenstående giver mening, det er lidt svært at forklare det, jeg er en ikke særlig rutineret access-bruger,
håber I kan hjælpe... :)
Avatar billede anlu Nybegynder
29. november 2010 - 19:27 #1
Du kan bruge noget i retning af:

IIf([Tabel2].[Kontaktperson]=1;[Tabel1].[Kundenavn];IIf([Tabel2].[Kontaktperson]=2;[Tabel1].[Person 1];IIf([Tabel2].[Kontaktperson]=3;[Tabel1].[Person 2];"N/A")))

(Nu ved jeg ikke om funktionerne i Access DK version hedder noget på dansk ligesom i Excel - men ellers hedder det vel en eller anden variant over "Hvis" i stedet for "IIf")
Avatar billede LMB1 Nybegynder
30. november 2010 - 08:51 #2
det afprøver jeg lidt senere - vender tilbage...
tak
Avatar billede LMB1 Nybegynder
30. november 2010 - 11:01 #3
synes ikke det virker desværre - den prompter en 'Indtast parameterværdi'... værdierne fremgår jo af kolonnen men det er vist de tre kanteparanteser, der gør det.