Avatar billede debpia Nybegynder
08. oktober 2010 - 13:31 Der er 8 kommentarer

Lables fra Exelark til Word (2010)

Jeg har et exelark med masser af navne i.

Hver information har hver sin kolonne.

Der er flere der har lange adresser, derfor 2 kolonner

Adresse 1 + Adresse 2.

Når jeg så vil lave lables i Word, får jeg alt til at virke, undtagen at når der ikke står noget i Adresse 2, så laves der bare et tomt felt.

EKS:

Hans Olsen
Vestervang 12

4000 Roskilde

Hvordan får jeg det tommefelt fjernet ved dem som IKKE har en lang adresse?

Har søgt både på nettet både på dansk og engelsk..man kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre!

Der er 60 point for et hurtigt og effektivt svar!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. oktober 2010 - 14:28 #1
Du skal bygge Adresse 2 ind i et felt med betingelser. Alle feltklammer skal laves med Ctrl+F9:

{ IF{ MERGEFIELD "Adresse 2" } <> "" "{ MERGEFIELD "Adresse 2" }¶
" }

Bemærk, at afsnitstegnet står INDEN I feltet, og at det afsluttende citationstegn står efter afsnitstegnet. Feltet virker sådan: Hvis Adresse 2 er forskelligt fra en tom streng, bliver feltet + afsnitstegn indsat. Ellers indsættes ingenting.

Her er feltet vist i sammenhæng:

{ MERGEFIELD "Adresse 1" }¶
{ IF{ MERGEFIELD "Adresse 2" } <> "" "{ MERGEFIELD "Adresse 2" }¶
" }{ MERGEFIELD "Postnummer" } { MERGEFIELD "By" }¶

Slå formateringsmærker til, så du kan se præcist, hvad du laver (Ctrl+Shift+8).
Avatar billede debpia Nybegynder
08. oktober 2010 - 15:45 #2
Jeg kan ikke fået det til at virke.

Dette gør jeg:

Trykker ALT F9 for at få kodevisning

Trykker CTRL F9 får at få parentes frem. Går ind i parentensen og skriver det du har skervet (er ikke sikker på om der skal være mellemrum nogle steder mellemrum nogle steder)

Når jeg så går ud af kodevisning står de "gamle" felter der min ikke de nye koder. (DETTE ER LAVER MED FIRMANAVN ISTEDET)

Før:
«Titel»
«Navn»
«Firmanavn»
«Adresse_1»
«Adresse_2»
«Postnrby»

Efter

«Titel»
«Navn»

«Adresse_1»
«Adresse_2»
«Postnrby»
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. oktober 2010 - 16:41 #3
Når du har lavet felterne, skal du markere dem og taste F9 for at opdatere felter. Har du gjort det? Det er måske kun det, du mangler.

Klammerne INDE i det yderste felt skal også laves med Ctrl+F9.

Ellers kan du kopiere min feltkode her fra Eksperten og indsætte i Word. Så kan du se, hvor der er mellemrum - men du kan ikke bruge koden herfra direkte, for feltklammerne og afsnitstegnene er skrevet ind med tegn, for at du kunne se dem.

Hvis du laver feltet nøjagtig som anvist, er det helt sikkert, at det virker. Men du vil først se den rigtige effekt af det, når du prøver at flette.
Avatar billede debpia Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:14 #4
Selvom jeg gøre det du skriver, er der stadig tomme felter når jeg skriver ud.

Kan man på nogen måde bruge det der hedder regler

Når man ruller ned kommer-> Hvis...Så...Ellers

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal skrive i feltet.
Avatar billede debpia Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:16 #5
Det er Word 2010 jeg bruger.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. oktober 2010 - 17:34 #6
Det, jeg har forklaret, er faktisk præcis det samme, som du kan få ud af at bruge dialogboksen til regler (blot med håndbyggede felter i stedet for felter lavet via dialogboksen). Man skal opbygge felterne efter dette princip:
HVIS [betingelse] "[det, der skal ske, når betingelsen er opfyldt]" "[det, der skal ske, når betingelsen IKKE er opfyldt]"

Hvis der ikke skal ske noget, når betingelsen IKKE er opfyldt, kan man udelade den del.

Kan du ikke prøve at sende dokumentet til mig?
lf [at] thedoctools.com

Så skal jeg se på dine felter.
Avatar billede debpia Nybegynder
08. oktober 2010 - 18:12 #7
Tak har lige sendt flettefilen.

Dog uden kartotek, for det må jeg ikke sende for dem jeg hjælper...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. oktober 2010 - 19:05 #8
Svar sendt via e-mail.

Til hjælp for andre, der måske finder denne tråd:
Problemet: Der var indsat et ekstra linjeskift mellem feltkonstruktionen med Adresse_2 og sidste felt med Postnrby. Dette linjeskift skal fjernes, da det er inkluderet i Adresse_2-feltet og kun skal indsættes, hvis Adresse_2 indeholder noget.

Se eksempelet i min første post, hvor feltet med Postnummer står lige efter afslutningen af foregående felt - uden linjeskift imellem.