Avatar billede alkymisten Nybegynder
26. september 2010 - 09:19 Der er 4 kommentarer

Dual Core: 32 bit vs. 64 bit?

Hejsa! Er det korrekt forstået at man kan køre 32 bit windows på Dual core PC og udnytte den på højde med en 64 bits maskine, så længe man holder sig under 3,5 GB ram? Og hvorfor kan man kun udnytte 3,5 GB ram med 32 bit? Hvis jeg opløfter 2^32 får jeg 4.294.967.296 bit - hvordan kommer man fra dette tal til 3,5 GB ram adresser?
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2010 - 10:21 #1
Din pc vil have nogele af dem.
Total Memory is 4GB.
Used (by OS) is 1.37GB.
Free (Available) is 2.63GB.

Used + Free = Total
1.37 + 2.63 = 4.00

All the memory is being recognized and used.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778(VS.85).aspx#physical_memory_limits_windows_7
Avatar billede alkymisten Nybegynder
26. september 2010 - 21:23 #2
Ok, tak for den halve besvarelse- du får 30p indtil videre.. jeg savner stadig svar på hvorvidt det er en fordel at køre 64 bt windows, hvis man ikke benytter mere ram end der kan adresseres til med 32bit. Lad os sige jeg har 2GiB ram i min maskine og i øvrigt ikke har andre programmer end windows der understøtter 64bit: Hvad skal jeg installere? 32bit eller 64 bit windows?

Bonusspørgsmål: Er det overhovedet muligt at afvikle windows 64 bit, på en single core maskine?
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. september 2010 - 21:56 #3
Nu intereserer point mig ikke så om du giver halve eller hele point er mig ligegyldig men det du spørger om er utroligt nemt at GOOGLE.
EKS.http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions.
Ps. og hvis ingen andre svarer gør du det bare selv og lukker :-)
Avatar billede alkymisten Nybegynder
27. september 2010 - 23:00 #4
jeg bliver nu ikke ret meget klogere af dit link mht. om jeg skal installere 32 el. 64bit windows på en maskine med 2GB ram...