Avatar billede petersen Novice
11. september 2010 - 10:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pivåbent netværk

Hej

Jeg har fået at vide at mit netværk er pivåbent da mine børn frit kan gå på det når de har deres pc med her i huset.
Jeg har en stationær pc som har ledning i modemenet. Så har jeg en bærbar som er trådløs.
Jeg har TDC Speedstream modem.
Har været inde for at kigge på det, men jeg synes ikke det er så let, er bange for at gøre noget forkert.
Derfor vil jeg gerne have en kode på eller hvad der skal til.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. september 2010 - 11:22 #1
Du bør gøre følgende:

- ændre SSID (access pointet) navn så det ikke er standard navnet
- ændre default passwords til noget som kun du ved
- Slå SSID broadcast fra så accesspointet ikke annoncerer sig selv
- Slå WPA2 kryptering til med en god key phrase der ikke lige kan gættes
Avatar billede petersen Novice
11. september 2010 - 14:05 #2
puhadada  det var da godt nok teknisk, var det muligt at få det i normalt dansk ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. september 2010 - 15:21 #3
Det er ikke så svært.

Du logger på dit accesspoint med et password, det password skal ændres fra det det var fra starten, da det password er ens for alle accesspoint af samme type som det du selv har

Når du er logget ind på accesspointet, så ændre du dets navn, ellers kan jeg se på navnet hvilken type access point du har og slå passwordet op på nettet

Næste trind er at sørge for at access pointet ikke råber sit navn ud til hele verden så jeg let kan finde det. Slår du SSID broadcast fra, skal jeg (næsten) kende navnet for at komme på. (jeg kan selvfølge lytte når andre logger på, men det er lidt sværre)

Sidst men ikke mindst skal du krypterer dine forbindelser, det gøres med den krypteringsmetode der hedder WPA2 da den er den sikreste.

Du er jo nødt til at være lidt teknisk hvis du vil lave noget teknisk, ligesom du ikke kan bade uden at blive våd
Avatar billede petersen Novice
12. september 2010 - 15:42 #4
hvis jeg fjerner fluebenet ved SSID så mister den bærbare forbindelsen, skal den det, i så fald hvad gør jeg så ?
Avatar billede m!st3r Nybegynder
22. september 2010 - 19:35 #5
Det er ikke nødvendigt at skjule dit SSID. HVIS der er nogle lømler der vil ind, kan de uden problemer omgå denne sikkerhedsforanstaltning.

Så der er ingen grund til at gøre dette.

Du behøves heller ikke for den sags skyld ændre SSID'et (med mindre du selvfølgelig har lyst)

Det der er vigtigt, som der også er nævnt, er at du sætter WPA2 kryptering til, og angiver det med et kodeord som ikke findes i en ordbog.

Ved godt at denne tråd er 10 dage gammel, men hvis der er andre der søger denne tråd frem, synes jeg at de skal have et lidt mere korrekt svar.
Avatar billede aners Nybegynder
22. september 2010 - 19:54 #6
#5 m!st3r

Hørt. Samme gælder sangen om MAC-filtrering.
Avatar billede petersen Novice
23. september 2010 - 22:42 #7
Log ud
Statusside
Netværksoversigt
  Grund menu ...
Brugerrettigheder
Trådløs
  Avanceret opsætning ...
Trådløs

Trådløs netværk (802.11b+g)

Trådløs netværk er: Aktiveret
Du kan Deaktivere det trådløse netværk ved at klikke på Deaktiver knappen

--------------------------------------------------------------------------------

Trådløs netværks opsætning

MAC adresse: 00:19:70:24:1b:c8
SSID:
Udsend SSID

802.11 indstilling: BlandetKun 802.11g
Kanal: Automatisk valg1 - 2.412GHz2 - 2.417GHz3 - 2.422GHz4 - 2.427GHz5 - 2.432GHz6 - 2.437GHz7 - 2.442GHz8 - 2.447GHz9 - 2.452GHz10 - 2.457GHz11 - 2.462GHz12 - 2.467GHz13 - 2.472GHz

Netværks godkendelse: Open System AuthenticationShared Key AuthenticationAutomatic System AuthenticationWPAWPA2WPA/WPA2
Kryptering: TKIPAESTKIP/AES
WPA type: 256 bit nøglePassphrase
Passphrase:

WPS:  DeaktiveretAktiveret
Registrerings metode: Push buttonPin number

--------------------------------------------------------------------------------

Tilsluttede enheder

Står det her rigtigt, er i tvivl.