Avatar billede Kroggy Nybegynder
30. august 2010 - 20:26 Der er 7 kommentarer

Hjælp til opstart af computer

Hej allesammen.

Mit problem er at når jeg starter min pc får jeg en besked hvor der står noget med dette her "Missing or corrupt <windows_root>\system32\hal.dll".
Men når jeg har mit USB stik i med mit windows xp på og jeg booter fra den får jeg en menu op hvor jeg kan vælge hvilken partion jeg vil boote fra og noget med safe mode. Hvis jeg trykker på partion 1 booter min computer rigtig og jeg kan bruge den.

Så jeg tænkte om man kunne få den til at boote ind på partion 1 automatisk eller man kunne løse problemet på en hel anden måde?

Tak på forhånd
- Jakob
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2010 - 20:44 #1
du skal boote på cd med det system, du har på hardidsken - og så vælge at reparere boot-processen (har du xp/vista/win7 på?)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2010 - 20:46 #2
Man kan hente hal.dll her:
http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?hal
Gå ned i højre hjørne hvor der står free download.
Den version der ligger på nettet er en 6,0.
Har tjekket med min hal.dll i system 32 mappen. Den hedder ver. 5,1 som er helt fra 2001.
Kan ikke garantere noget, men man kunne prøve at hente net versionen og lægge ned i system 32.
Tag den "gamle beskadigede" fil væk først og læg den i en anden mappe så du ved hvor den er.
Prøv så at genstarte, for at se om det virker.
Avatar billede Kroggy Nybegynder
31. august 2010 - 14:47 #3
Claeses57: Dejava script: void(0);r er ingen steder der står reparere boot?
jeg har windows xp.

220661: Jeg har prøvet det, det virker ikke...
Eller tak for den hurtige respons..
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2010 - 15:45 #4
Har du forsøgt at tjekke disken med chkdsk?
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista, men Xp funker på samme måde.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2010 - 16:07 #5
min xp kan i stifinder sættes til at søge efter hal.dll (husk vælg avancerede valgt - søg i skjulte filer og mapper)
der kommer nogle stykker frem - tag en af dem, og kopier denne til system32 mappen. Den ligger bla i sp2 og sp3 pakkerne - tag den nyeste, du finder. Og hvis du har den på dit usb-stick, så tag den.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2010 - 16:12 #6
god ide claes. Min version passede ikke. Var måske for ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. august 2010 - 16:15 #7
Den jeg har i servicepacfiles I386 er samme version som i system 32.