Avatar billede mommo Nybegynder
28. august 2010 - 11:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke boote

Hej
Jeg ville til at formatere min computer men stødte så ind i et problem, jeg kan ikke få computeren til at boote op fra cd/dvd-drevet. Under bios er 1. bootdevice sat til cd/dvd drev 2. bootdevice er harddisken og 3. bootdevice er disablet da det er diskette drevet og sådan et er der ikke i maskinen. Min skive til at boote på er en Re-Installation CD-ROM med WinXP Home SP1. Jeg kan nok starte cd op når jeg lægger den i drevet men jeg kan ikke få lov til at installere windows da den fortæller at der ligger en nyere instalation på harddisken så for at formatere er jeg nødt til at boote op fra cdén. Når den starter op med cdén skriver den så...for at starte fra cdén tryk på en tast...det har jeg forsøgt mange gange men den starter bare op på harddisken igen. I bios har jeg også lavet alle tre bootdevice om til at den kun skulle boote fra cd-drevet men alligevel starter den fra harddisken.......hvad er der lige der sker???????
28. august 2010 - 12:33 #1
Velkomen til E. ...

Bærbar ? Stationær ?
USB Tastatur ? Trådløst tastatur ?
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2010 - 12:42 #2
et forslag

slå harddisken fra

boot op på dvd og slet partition og opret en ny på samme størelse - nu bliver den auto formateret
ved første genstart går du i bios og slår harddisken til igen og forsætter install
du kan også bare vente til du er færdig med install og så gøre det.

kun hvis din harddisk er låst

det kan også være din harddisk der er ligesom låst og i det tilfælge bruger man eventuelt gparted live til at fjerne partitionen og oprette en ny
du kan se her hvordan

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
28. august 2010 - 12:49 #3
Hvis du bruger USB tastatur, så er det forståeligt nok *S*...

Du skal i BIOS og rette "et eller andet" mht. USB (tastatur); SÅ vil den reagere på "...for at starte fra cdén tryk på en tast" ...
Avatar billede mommo Nybegynder
28. august 2010 - 15:40 #4
Det er et trådløs tastatur. Jeg har prøvet at disable harddisken men alligevel starter den op på harddisken og det kan jeg ikke rigtig forstå når 1. bootdevice er sat til cd-rom drev og 2. og 3. bootdevice er disablet
28. august 2010 - 16:25 #5
Bingo!

Trådløs tastatur virker jo først EFTER styresystem ER startet op pga. diverse driver mm.

Der SKAL ledningsbaseret tastatur til for at PC'en kan reagere på "...for at starte fra cdén tryk på en tast" !!! ...
Avatar billede mommo Nybegynder
28. august 2010 - 16:36 #6
Ok ja så blev jeg da så klog. Så må jeg på jagt efter et tastatur med ledning til. Jeg vender tilbage når jeg har fået det til at virke
Avatar billede mommo Nybegynder
29. august 2010 - 12:08 #7
Det virkede - det med tastaturet som du foreslog, så nu mangler jeg kun at kunne acceptere dit svar så du kan få tildelt pointerne.
29. august 2010 - 12:22 #8
29. august 2010 - 12:23 #9
Ping...

(Dette er så et [svar]...)

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-4