Avatar billede gaia1986 Nybegynder
19. august 2010 - 16:00 Der er 1 kommentar

diskette i xp - "disk not formatted"

Hej alle!

Jeg har for noget tid siden købt en røvfuld disketter til et fake amiga system hvor jeg kopierer .adf images over på disketter og emulerer i windows. Det er dog ikke sagen så vedkommende, det kører meget fint på de fleste disketter.

Dog er der nogle grå disketter på 1,44 mb med 2 huller. (Det der hedder double density? har ingen anelse)

Mit problem består i hvert fald i at jeg med de ovenstående disketter pludselig (på min pc som kører win xp sp3) får meldingen "disk not formatted - would you like to format now?"

Jeg kører disketterne på et usb-floppy drev, men der kan jeg aldrig formatere nogle former for disketter - det gør jeg på min stationære med internt floppydrev - jeg bruger et program der hedder FMT som jeg har stor tidligere succes med, det er virkelig godt til at formatere og formaterer skam også disse disketter med lethed. Jeg kan endda sætte dem i usb-floppydrevet, åbne dem og kopiere de ønskede filer overpå.
Problemet opstår når jeg tager dem ud af drevet og i igen. Så får jeg fejlmeldingen:
"The disk in drive A is not formatted - do you want to format it now?"

Jeg har været inde og læse på det og det lader til, i følge microsoft selv, at det er en manglende 'media descriptor byte' i bootsektoren.
http://support.microsoft.com/kb/140060

Det kan i følge dem kureres ved hjælp af et værktøj kaldet DiskProbe (Dskprobe.exe) som er inkluderet i Windows Support Tools for Windows XP.
Jeg fatter dog ikke det store af programmet, så hvis nogen med erfaring indenfor dette problem kan hjælpe mig igennem her, vil det jo være bifaldet på det største!
Avatar billede gaia1986 Nybegynder
19. august 2010 - 16:33 #1
Jeg har haft disketten åbnet i diskprobe og kigget på byte 21 som er descriptor byten på en high density 3,5" 1,44mb disk (som jeg fandt ud af det var. Den var allerede F0 så jeg har ingen anelse om hvad der kan være galt!