Avatar billede mr.malmros Juniormester
08. august 2010 - 16:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjemme domain server?

Hejsa.

Efterhånden som tiden er gået, har jeg flere computere i brug til forskellige formål: en netbook til sofaen og tasken, en desktop replacement til spil og photoshop, en stationær til mediecenter, musikproduktion og andet... Dertil er der flere brugere på hver maskine. Det er jo ikke særligt praktisk, så jeg tænker at jeg gerne vil lave centraliserede brugerprofiler, så at alle brugere altid har adgang til den mest opdaterede profil med alle dokumenter m.v. At jeg kan styre fildeling på en ordenlig måde, med adgangskontrol på fil niveau.
Virtualisering af hvisse programmer på tværs af computere ville også være et plus. Eksempelvis er nogen brugere glade for itunes, andre ikke.
Kort sagt tror jeg at en serverløsning er sagen, men hvilken?
Det må ikke være dyrt, og skal have rigtig god strømstyrring så at jeg ikke altid skal have en ekstra computer kørende, men at den kun køre når at der er behov.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. august 2010 - 22:28 #1
Hej - det er ikke noget problem at finde til en rimelig pris.

Jeg kunne f.x skaffe en ny server fra min grossist til 6265,- inkl moms og licens til windows home server.

intel bundkort , 2,8 , 4 gb ram 1333mhz, 2x250 gb server diske. gigabit netkort. windows home server (2003).
innl standard hardware dvd m.m

Så skal den bare sættes op som server med brugerprofil til din pc.

Jeg er har bedt min leverandør om en konfigurator på min webshop www.edbshoppen.dk så vil du kunne se alt der.
Avatar billede mr.malmros Juniormester
12. august 2010 - 01:18 #2
Tak for tilbudet, men nej tak. Jeg har som sagt hardware nok, og ikke lige økonomi til at smide mere efter projektet.
Jeg var i øvrigt ikke klar over at windows home server 2003 kom med active directory og virtualisering. Hvad koster softwaren alene? Skal man stadig købe cals, eller følger de bare med ubegrænset til hele familien?

Alternativt har jeg udkig efter en linuxløsning ala PowerSmb på DSL, der vistnok kan kører virtuelt, har jeg ladet mig fortælle. Nogen der kender noget til det? Jeg har ingen erfaring med opsætning af linux så jeg er helt blank på netop det område.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2010 - 04:35 #3
Nå det lød nu meget som om det var en server du søgte.

(vågnede lidt for tidligt og skulle lige se min mail)
Du kan læse om windows home server som er med 10 cals /brugere
http://edbshoppen.dk//product_info.php?cPath=2_149&products_id=747

Hvis du ikke er vant til Linux kommandoer ville jeg nok afskrive det i første omgang , men op til dig.