Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 09:31 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af Mysql-forbindelse. Sikkerhedsrisiko?

Hej. Jeg er i gang med at lære lidt om databaser, og jeg har et sprøgsmål angående oprettelse af Mysql-forbindelsen. Når man opretter forbindelse til en database skal man skrive brugernavn og kode:

$con = mysql_connect("MINDATABASE","BRUGER","KODE");
if (!$con)
    {
    echo("Could not connect");
    }

mysql_select_db("MINDATABASE", $con);

Hvis nu vi forestiller os en ond hacker, som har et smart program, der kan downloade hele hjemmesider. Han vil kunne downloade alt indholdet på min hjemmeside, og finde en PHP-fil, som opretter forbindelse til en database. Så kan han kopiere kode og brugernavn, og gå ind i PHPmyAdmin, hvorefter han ret nemt vil kunne slette alle mine tabeller.

Er ovenstående en realitet, eller er det umuligt? I så fald vil det jo udgøre en stor sikkerhedsrisiko.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2010 - 09:49 #1
Det er et problem at man på fx et webhotel kan "komme til" at se hvad andre kunder har i deres PHP-filer - hvis det er sat forkert op.

Men når sider ses via webserveren er PHP-koden ikke længere synlig.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 09:53 #2
Jeg kender en som downloadede mit websted uden problemer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2010 - 11:54 #3
Ja, men "han" har ikke adgang til PHP-koden, når det hentes via webserveren.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 17:40 #4
Vil det sige at han kun får den html-kode, som der er i php-filerne?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 01:31 #5
Han får output fra PHP d.v.s. HTML + evt. embedded JavaScript.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 14:22 #6
Det var mærkeligt. Jeg var overbevist om at det var muligt at downloade alt. Ham jeg kender havde et program som hentede alle filer ned, inklusive billeder. Men det kan åbenbart ikke lade sig gøre med php-filer?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 14:35 #7
.html, .gif etc. henter originalen men for .php hentes output ikke kilde koden.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 14:42 #8
Ok, tusind tak. Hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 15:38 #9
Point burde jo tilfalde Erik, men ...
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 11:31 #10
Erik vil jo ikke have point, så det bliver dig der får dem...
Hvis du lige lægger et svar ind så jeg kan give point.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 11:33 #11
Kender du forresten et program, som kan downloade alt indholdet på en hjemmeside? Jeg kunne godt tænke mig lige at teste min egen.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:09 #12
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:09 #13
Jeg kender kun command line tools som f.eks. wget.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 16:13 #14
Er det så i cmd man bruger den, eller er det på linux?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:21 #15
wget findes baad til Windows og Linux
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 16:51 #16
Jeg bruger Windows. Skal man så bare skive wget i cmd?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:57 #17
Du skal foerste hente wget for Windows.

Og saa skal du lige checke parameterne der skal bruges.

wget -?

boer vise dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:58 #18
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 17:20 #19
Ok tak. Hvordan lukker man egentlig en tråd?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 17:29 #20
Du har givet point, saa den er saa lukket som den kan blive.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 17:39 #21
Okay. Hvordan downloader man hele indholdet af en mappe i wget. Når jeg skriver: wget http://www.hej.dk downloader den kun index-filen.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 17:46 #22
Du skal bede den foelge links med -r !
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 11:56 #23
Det virker fint, men det lader til at den kun vil downloade fra mapper der er tilladt af robots.txt
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 12:05 #24
Okay, nu har jeg fået det til at virke: Man skal bare skrive -e robots=off
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2010 - 15:11 #25
Det er vel rimeligt at default er "paen opfoersel".
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 15:18 #26
Ja det må man jo nu indrømme. Det lader til at den ikke gider downloade php-filer når man bruger -r. Man skal selv skrive stien til den.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2010 - 15:25 #27
Hvis der er et link til de PHP filer paa start siden, saa boer den ogsaa crawle dem.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 16:30 #28
Hvad mener du med link? Jeg troede at den bare downloadede alle filer automatisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2010 - 16:41 #29
Det er en crawler d.v.s. at den starter med start side, parser indholdet, requester alle (lokale) links, parser dem, requester deres links o.s.v..

Det er saadan man goer det.

Hvis der ikke er en index.* og web serveren derfor viser alle filer i en liste, saa faar man alle filer.

Men er der en index.*, saa er der ingen maade at vide at der ligger en given PHP fil hvis der ikke er et link til den.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2010 - 12:42 #30
Okay