Avatar billede Dalight Nybegynder
30. marts 2010 - 20:29 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål Om Smartphones - Hjælp

Hejsa!

Jeg overvejer kraftigt at købe en HTC telefon - dog er jeg stadig i tvivl om hvilken.

Det hele virker meget uoverskueligt, og jeg har mange spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på.

Nu er det jo sådan at det er Wi-Fi OG 3G i langt de fleste telefoner.

Hvad er forskellen? Hvad er 3G helt præcist? Er begge gratis at bruge?

Jeg vil med en smartphone surfe en hel del, samt checke mails. Derudover bliver der nok set et par youtube videoer. Er alle disse ting gratis?

Med en Wi-Fi funktion, kan jeg så gå på nettet overalt - eller kræver det at der er en forbindelse i nærheden? Eller er der en forbindelse i telefonen selv?

GPS funktionen lyder jo fantastisk, men er dette også gratis at bruge?

Er det gratis at hente applikationer?

Mit teleselskab (telenor) har nogle priser på "datatrafik". Men hvilke er ovennævnte ting dækker dette over?

Jeg er simpelthen i tvivl om jeg i det lange løb har råd til at have en smartphone, og håber nogle derude ved mere om det end jeg.
Avatar billede Trez Seniormester
30. marts 2010 - 23:08 #1
Wi-Fi er trådløst internet ligesom man har på f.eks. en bærbar.

3G er 3. generation af mobil netværket og er afløseren for GSM netværket, derfor fungere dette som normalt mobil netværk.

Datatrafikken plejer at dækker over Wi-Fi, og surfing på nettet er ikke gratis med mindre du kan finde et gratis hotspot og logge dig på der. Men ja du kan gå på nettet overalt da den benytter telemasterne til at få forbindelse til nettet.

Applikationer plejer som regel at koste et eller andet, det er forskelligt fra applikation til applikation.
Avatar billede Dalight Nybegynder
30. marts 2010 - 23:14 #2
Fantastisk. Jeg er kunde hos telenor.

Datatrafik pris er opgjort i mb. Så det at gå på google og youtube - hvordan måles prisen? Er i tvivl om hvad datatrafik i ordets bogstavligste fortand betyder, og dækker over. Når datatrafik koster X kroner pr. megabyte - hvad er det så jeg betaler for? hvis jeg vil læse nyheder på berlingeren eller politikken, eller checke min hotmail - betaler jeg for det?

3G er hurtigere end Wi-Fi, ikke? Og er standard. Hvis jeg nu befinder mig i nærheden

Hvad er dyrest? Og hvor kan jeg se priser?

Mange tak for dit svar.
Avatar billede Dalight Nybegynder
30. marts 2010 - 23:15 #3
Hov, undskyld - fik ikke skrevet sætningen færdig:

3G er hurtigere end Wi-Fi, ikke? Og er standard. Hvis jeg nu befinder mig i nærheden at et wi-fi spot (eks. i mit eget hjem), så kan jeg være på nettet lige så tosset jeg vil, uden at betale en rød reje?
Avatar billede Trez Seniormester
31. marts 2010 - 09:45 #4
Hvis du er i nærheden af et wi-fi spot er det optimalt at benytte det da det som du siger ikke vil koste dig noget.

MB prisen er for de MB der bliver sendt frem og tilbage mellem telefonen og serveren, så det kan blive en dyr fornøjelse hvis man er på et tungt site der har mange billeder.
Avatar billede Dalight Nybegynder
31. marts 2010 - 13:12 #5
Super.

Jeg har hørt om flere der har fået ordentlige regninger pga. opdatering af vejret. Sker det via 3G? Er den som standard logget på 3G, og henter alle mulige informationer ned?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
31. marts 2010 - 14:13 #6
Jeg synes, du skulle tage dig en snak med en medarbejder hos Telia, TDC eller en anden udbyder. Bare gå ned i en af deres butikker. Du behøver jo ikke købe noget med det samme.

Wi-Fi er som sagt det trådløse internet, som du også kan gå på med din pc. Der skal være en forbindelse i nærheden for at du kan komme på denne forbindelse. Hvis du ikke har sat trådløst internet op i dit eget hjem, så kan du gøre det ret billigt. Det kræver bare en router som kan sende trådløst Wi-Fi. Andre steder du kan bruge Wi-Fi er f.eks. på din skole/arbejdsplads, hvis de har sat trådløst internet op. På stationer og i S-toget kan du også gå på Wi-Fi gratis.

Wi-Fi er som sagt gratis, og det koster ingenting at bruge programmer, der går på nettet eller at surfe, når du er på en Wi-Fi forbindelse.

3G koster penge, men er til gengæld tilgængeligt stort set overalt. Du skal kun bruge 3G-netværket til de allermest nødvendige ting. F.eks. hvis du lige hurtigt skal tjekke din mail. Hvis du betaler pr. mb så bliver det hurtigt rigtig dyrt, hvis du surfer på almindelige sider på nettet. Lad vær med at bruge Youtube på dette net, medmindre du bare vil af med dine penge.

Hvis du gerne vil kunne bruger nettet alle vejne, så skal du have fat i et abonoment, hvor du får noget datatrafik med i prisen. Så kan du bruge 3G-nettet til lidt mere til en lidt billigere pris.

Hvis der både er 3G og Wi-Fi i nærheden, så skal du selvfølgelig bruge Wi-Fi.

GPS er gratis, bortset fra den mængde datatrafik de bruger over nettet. Nu ved jeg ikke hvordan, det er med alle smartphones, men med Nokia er det en god ide, at hente kort over et Wi-Fi hjemmefra. Ellers vil den hente dem, mens du kører i bil, hvilket koster penge. GPS er altså gratis, hvis du bare lige sørger for at hente kort hjemmefra. Det skal kun gøres 1 gang.
Avatar billede Dalight Nybegynder
02. april 2010 - 00:26 #7
Fantastisk. Det gav svar på hvad jeg søgte.

Har hørt om mange der har fået store regninger bla pga. vejropdateringer og andre lignende programmer Foregår der via. 3G som standard, og gør den det automatisk? For jeg er lidt bange for at min regning vil gøre ondt
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
02. april 2010 - 20:17 #8
Min Nokia spørger om lov hver gang den vil bruge nettet. Du kan i indstillinger i programmerne så indstille om de må bruge netværket, og hvilke de må bruge. Jeg vil tro, at det er sådan for alle telefoner.

Man kan i øvrigt (i hvert fald til nokia) installere programmer, som holder øje med, hvor mange MB, der bliver brugt, og hvilke programmer, som bruger dem. Du kan sikkert også på din telefonudbyders hjemmeside se, hvor meget du bruger. Hvis du holder lidt øje i dine første måneder, så får du i hvert fald ikke en overraskelse.
Avatar billede Dalight Nybegynder
04. april 2010 - 01:04 #9
Tak for jeres svar.

Jeg har idag anskaffet mig en legend - verdens 8 vidunder. Jeg har fået svar på alle spørgsmål af nogle ekspedienter, og nu er jeg med på moden.

Tak for hjælpen.