Avatar billede Tennafrausing Nybegynder
25. marts 2010 - 17:25 Der er 14 kommentarer

NEGLE?!

hej..
jeg har stort problem som jeg har haft siden jeg var helt lille.. jeg bider negle.. jeg har virkelig prøvet at stoppe, men jeg kan ikke.. mine negle er så grimme og jeg kan ikke lide at andre folk skal se dem..
er der noget der kender en god metode til at stoppe med at bide dem, eller nogen som har nogen gode råd? det kunne jeg virkelig, virkelig godt bruge..

på forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 17:44 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2010 - 17:45 #2
Man kan smøre noget på neglene, så de ikke smager godt. Mener det hedder "god negl"
Her er lidt links om problemet:http://www.hypnose-hypnosis.dk/bider-negle-neglebidning.htm
Avatar billede Tennafrausing Nybegynder
25. marts 2010 - 17:50 #3
ja jeg er pige og jeg har prøvet det der god negl og det virker ikke..
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2010 - 17:56 #4
Kender ikke noget til hypnose. Har du selv hørt om det?
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2010 - 17:59 #5
Dette er ikke som sådan et godt råd, men en fortælling om, hvordan jeg selv slap af med problemet.

Jeg har bidt negle lige siden jeg fik tænder, i hvert fald al den tid jeg kan huske.
De blev bidt ned til det ofte blødte, og mine fingre var altid meget ømme, eller gjorde ligefrem ondt.

Da jeg som 38 årig fik min første computer, sad jeg næsten et helt døgn ved den, og støttede på min venstre albue. Det resulterede i, en nerve kom i klemme, så i 3 mdr. havde jeg ingen følelse i min venstre lillefinger.
Man kan ikke bide negle på en finger uden følelse, jeg kunne i hvert fald ikke, så neglen groede ud, og skulle klippes på helt normal vis.

Jeg "bestemte" så med mig selv, når jeg kunne lade neglen gro på én finger, måtte det også kunne lade sig gøre på de andre. Og så lod jeg bare være. Det er 10 år siden nu......

Jeg ved det lyder alt for nemt, men det var faktisk ikke svært. Jeg havde før prøvet div. gode råd, alt sammen uden held. Og jeg troede bestemt ikke, jeg nogen sinde skulle få pæne negle, men det har jeg i dag.

Jeg tror derfor, det handler om at få dem til at gro lidt ud, så føles det anderledes når du stopper dem i munden, og du bliver mindet om at du faktisk er i gang med at bide negle. Så kan du sige til dig selv: Ups, det vil jeg jo ikke.
Som det er nu, er det sikkert noget du gør, helt uden at tænke over det.

Du kunne evt. prøve med en finger eller to, at sætte plaster på konstant, indtil neglen er groet et stykke ud.

Dette er ikke et videnskabeligt råd, men en fortælling fra det virkelige liv.

Jeg håber virkelig det vil lykkedes for dig, jeg er selv meget meget glad for resultatet.
Avatar billede Six Nybegynder
25. marts 2010 - 18:08 #6
Som vejmand har jeg også bidt negle - også så de ofte blødte og gjorde ondt. En dag tog jeg beslutningen og tænkte: Nu kan det fandme være nok. Så i tiden efter beslutningen begyndte jeg at tage mig selv i at sidde med fråde om munden og klørfem mellem tænderne. - Læg mærke til når du gør det, tag dig selv i det og STOP - Selvom jeg opdagede når jeg gjorde, kunne jeg godt finde på at blive ved - det er jo nærmest en afhængighed. Men, når du først er begyndt at lægge mærke til at du gør det og får stoppet dig selv i tide, så er det som vejmand skriver en helt anden følelse når du stoppe en finger i munden og så er det endnu nemmere at lægge mærke til. Når neglene først begynder at gro ud så er det som at få en gevinst, man bliver sgu lidt stolt over det og vil ikke ødelægge sit eget hårde arbejde. Jeg har også prøvet God negl - det holder indtil lige indtil man får det skrabt af igen ;)

Rygrad i en uge - 14 dage, så kører den videre på stoltheden :)

Held og lykke!
Avatar billede Tennafrausing Nybegynder
25. marts 2010 - 18:17 #7
jeg har også prøvet det du har, men mit problem er at jeg ikke kan holde ud at have noget under mine negle når de er vokset lidt ud, og så er det at jeg prøver at rense dem med tænderne, så flækker de og så bider jeg dem.. sådan jeg dem rutine..
jeg har haft gips på min arm engang og det sad sådan så jeg ikke kunne få mine fingre op til munden. så den hånd fik jeg lange negle og jeg var lykkelig, men da jeg så fik noget af min gips af igen og kunne få mine fingre op til min mund, begyndte jeg at "rense" dem og så flækkede de og jeg bed dem.. jeg prøver at sige til mig selv hele tiden at jeg skal lade vær og har fået alle omkring mig til at sige "nej" hvis jeg prøver på det, men når jeg så er alene går det galt... det er virkelig irriterende og jeg føler mig ulækker..
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 18:20 #8
Det kommer med alderen, så stopper vi alle :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2010 - 18:26 #9
"og jeg føler mig ulækker.."
Det husker jeg bare alt for godt....

Men nu da du er helt bevidst om, hvor det går galt, nemlig når du vil rense dem med tænderne, så må du tage en beslutning om at rense dem på anden vis.
Hav altid en neglerenser, f.eks. en tre-i-en på dig, og "bestem" med dig selv, at den skal bruges.
Hvis de flækker alligevel, så brug en neglefil, og fil den skarpe kant væk, så kan du stoppe når "revnen" er væk. Med tænderne kan du ikke rigtig styre det, og du ender med at hele neglen er væk igen.

Jeg er sikker på du kan, men der skal kæmpes....
Avatar billede Tennafrausing Nybegynder
25. marts 2010 - 18:29 #10
men jeg har brug for det nu.. jeg er tennager og er den person som virkelig kan gå ned over sådan en lille ting. og jeg bliver virkelig ked af der når jeg ser mine venner som har lange negle. og så når de har falske negle på bliver jeg også rigtig ked af det, for jeg har altid ville have falske negle på, fordi jeg synes det var og er så pænt, men jeg har altid fået af vide at mine negle var for korte til at noget kunne sidde fast på dem .. jeg har det virkelig ikk godt med mig selv sådan her..
Avatar billede vejmand Juniormester
25. marts 2010 - 18:36 #11
Derfor synes jeg også du skal prøve at rense dem med en neglerenser, og bruge en neglefil når de flækker alligevel.

Det er ting du ikke gør ubevidst, så det kan du gøre noget ved.

Men husk, det tager tid, bevar modet, selvom du falder i en gang eller to.
Avatar billede Six Nybegynder
25. marts 2010 - 18:45 #12
Enig med vejmand - Hver gang du falder i, for det vil du gøre, så rejs dig igen. Med tiden går der længere og længere imellem at du falder i og en dag vil du tænke: Wow - nu har jeg ikke bidt negle en helt måned! - Man glemmer det ganske enkelt, når man kommer af med vanen :)
Avatar billede Tennafrausing Nybegynder
25. marts 2010 - 19:09 #13
tak for alle svarende! jeg vil virkelig prøve at kæmpe. og i høre hvis jeg kan, for så vil jeg være så stolt! :D
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 19:40 #14
Det er sjovt at læse om, for jeg har ALDRIG bidt negle (ikke EN eneste gang).

Jeg hader også når der sidder skidt under neglene.
- men at bruge en 3-i-1'er er en rigtig dårlig idé, den er af metal og laver ridser i undersiden af neglen, så fremtidigt skidt bare sidder endnu bedre fast og kan blive nærmest umuligt at få ud.

Den bedste neglerenser er neglene på den anden hånd!