Avatar billede mox65 Nybegynder
10. marts 2010 - 22:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhedskopi uden brænder

Min datter har købt en 10" Pachard bell minibærbar med XP home.
Vi skal have lavet en sikkerhedskopi af fabriksindstillingerne, men da den ikke har en dvd-brænder kan det ikke lade sig gøre på den måde. Den eneste valgmulighed for sikkerhed kopi er via extern brænder.
Kan man på nogen måde narre maskinen til at lave kopien på en USB nøgle?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
10. marts 2010 - 22:49 #1
Du kan snyde maskinen ved at installere en virtuel DVD brænder. Programmet danner en ISO fil eller lignende, der kan kopieres ud på en USB nøgle.

Fandt et her, men det er ikke et program jeg kender!

http://www.filetransit.com/view.php?id=36749
Avatar billede justrace Novice
10. marts 2010 - 23:02 #2
Et ekstern USB DVD-drev koster under 300,-
http://old.shg.dk/p/2179731
Avatar billede mox65 Nybegynder
10. marts 2010 - 23:22 #3
Der er vist ingen grund til at investere i et ext. drev for en enkelt sikkerhedskopi..

Point sendt til tommypedersen, men prøver om et lign.program findes i freeware.
Tak for svar alligevel.
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2010 - 01:29 #4
MagicISO kan oprette virtuelle CD-drev http://www.magiciso.com/tutorials/miso-magicdisc-history.htm
DaemonTools kan også, og begge er gratis.

Men hvis øvelsen går ud på, i tilfælde af disknedbrud, at genskabe harddisken, så må det være lettere med et klone-program - f.eks. dette: http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html
Avatar billede mox65 Nybegynder
11. marts 2010 - 11:46 #5
@ thov
Tak for svar. Det er den anbefalede sikkerhedskopiering af fabriksindstillingerne der menes, men nu har hun efterhånden nået at installere en del på maskinen, så spørgsmålet er hvad der er smartest nu?
Du burde have point også, for dine alternativer.
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2010 - 13:07 #6
Man slipper for en masse geninstalleringer med Paragon'en. Til gengæld får man 'tilsandningen' med - at computere med tiden bliver sløvere.

Så gemmer du en sikkerhedskopi (med Paragon) allerede nu, spares en masse tid, når (ikke hvis!) harddisken står af - for den står af på et tidspunkt, det er lige så sikkert, som Amen i kirken.

Et andet scenario - at harddisken bliver for lille - kommer man også smertefrit over, for Paragonen's backup kan nemt køres ind på en større og fersk harddisk.

Og restore på netbooks (uden optiskt drev) er heller ikke noget problem, for Paragon kan bruge en USB-pind som boot-medie, når harddisken skal genskabes.

Point til mig ? Nej, ikke nødvendigvis :-)
Avatar billede mox65 Nybegynder
18. marts 2010 - 17:18 #7
Tak for den uddybende forklaring. Vil straks gå i gang med paragon'en, der absolut virker som den bedste løsning lige nu.
Hvis du vil have point sætter jeg gerne 30 mere ud, for díne uddybende og klare svar. Takker igen.
Avatar billede thov Forsker
19. marts 2010 - 01:03 #8
God fornøjelse med backup'en - forhåbentlig får du ikke brug for den :-)

Og point ? Nej tak, jeg klarer mig uden :-)