Avatar billede ra__mus Nybegynder
07. februar 2010 - 21:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

spørgsmål til indstillinger for avast og defender og update

Hej
1)
Jeg har windows update sat til kl 03.00 hver dag.
Hvis man nu ikke har tændt pcen på det tidspunkt, bliver den så ikke opdateret dagligt ?

2)
Ved windows defender har jeg sat den til scan denne computer automatisk kl 02.00 dagligt.
Her har jeg samme spørgsmål som ved 1)

3)
Har Avast antivirus program, og ved ikke lige hvor man indstiller den til at scanne automatisk dagligt på et givent tidspunkt ??

4) ved installering af Avast viste den noget med at jeg kunne få google toolbar med eller noget i den stil. Ved ikke om jeg fik tilføjet den eller ej, hvordan ser den ud ? vil nemlig ikke have den...
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2010 - 21:16 #1
Til 1 og 2 kan siges, at koputeren selvfølgelig skal kører på de pågældende tidspunkter - ellers opdateres den IKKE

3/4 kender jeg kke lige, ven vil lige tjekke her og der :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2010 - 08:26 #3
avast opdaterer sig flere gange om dagen automatisk
husk bare at holde øje med at den er blå
bliver den gul eller andet skal du tjekke den.

det med scanning har haverslev svaret på

du får lige et fif til avast.
lad os forudsætte du får tvivl om der er noget virus halløj på din pc gør du følgende

samme sted du sætter den til at scanne
på ikonen på skrivebordet trykker du
venter mens den tester
højreklikker på et tomt sted på den og markerer opstartsscan
når du genstarter vil den scanne din pc og det er langt bedre inden den starter windows op
læg eventuelle vira i kisten så er de ikke slettede men gemt og du kan se havd det er for nogle og om de skal fjernes
husk på der kan være det der hedder
falsh - positive
08. februar 2010 - 12:53 #4
Den der #¤%¤#$% GoogleToolbar kan du bare afinstall i [Kontrolpanel][Fjern programmer] ... Hvis den er der ?
Avatar billede ra__mus Nybegynder
09. februar 2010 - 22:18 #5
treatmenice
du skriver:
avast opdaterer sig flere gange om dagen automatisk
husk bare at holde øje med at den er blå
bliver den gul eller andet skal du tjekke den.

Med opdaterer mener du så ikke også at den scanner pcen..?
Kan da ikke passe, at man selv skal sætte den til at scanne pcen hvergang ??? det ville da være logisk hvis den scannede på valgte tidspunkter.. det gør AVG free da...
Avatar billede ra__mus Nybegynder
09. februar 2010 - 22:19 #6
nå skulle nu ikke have været et svar :-|
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 08:01 #7
den kører jo med beskyttelse på hele tiden så det er ikke nødvendigt at den skal scanne på et bestemt tidspunkt. det vil jo bare belaste din pc og det gør avast ikke. hvis du trykker på den forkerte fil popper den op med nogle muligheder du skal tage stilling til - viruskiste eller undlad og så videre.

hvis du syntes at det er bedre at den scanner auto så er det jo avg du vælger men du skal bare vide at den har fejlet en del med nedbrud efter opdatering

det har jeg aldrig været ude for med avast

det jeg henviste til er at den "kan" scanne før windows er indlæst og det er ikke alle der kan det. rootkits kan man ikke altid fjerne i reltid med windows kørende

der er mange indstillinger du kan slå til i den og du kan næsten gøre det umuligt at lægge noget ind på den.

du har simpelt hen ikke brug for det

hvis du vælger den engelske version kommer bliver det sagt at den er opdateret men ikke i den danske version

af og til opdaterer de 2-3 gange om dagen og det foregår automatisk ellers er der noget galt og havd du skal gøre er at trykke på beskeden der så vil vise dig en løsning.

m.v.h

Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. februar 2010 - 18:01 #8
Okay fint , men tror stadig ikke helt jeg er med på alle de 4 spørgsmål jeg stillede indledningsvist.

1)
Jeg har windows update sat til kl 03.00 hver dag.
Hvis man nu ikke har tændt pcen på det tidspunkt, bliver den så ikke opdateret dagligt ?

Går udfra at når jeg så starter pcen op vil den automatisk opdaterer hvis der er noget at opdaterer, og jeg behøver ikke ændre tidspunktet .......

2)
Ved windows defender har jeg sat den til scan denne computer automatisk kl 02.00 dagligt.
Her har jeg samme spørgsmål som ved 1)

Går udfra at jeg heller ikke her behøver ændre tidspunktet for at få den til at scanne når min pcc kun er tændt i dagtimerne, eller hvad ??

3)
Har Avast antivirus program, og ved ikke lige hvor man indstiller den til at scanne automatisk dagligt på et givent tidspunkt ??

Går udfra at det går helt af sig selv, og jeg ikke skal indstille noget, og at der kommer en besked hvis der er noget virus ....

4) ved installering af Avast viste den noget med at jeg kunne få google toolbar med eller noget i den stil. Ved ikke om jeg fik tilføjet den eller ej, hvordan ser den ud ? vil nemlig ikke have den...

har den vist ikke, har derimod fået windows live toolbar :-)
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2010 - 18:25 #9
Øhh.

Til 1 og 2 kan generelt siges, at Computeren selvfølgelig skal kører på de pågældende tidspunkter - ellers opdateres den IKKE
Dvs. at den henter IKKE opdateringer, når den ikke er startet kl. o2/03.
Windows update:
Henter opdateringer når Computeren tændes og kører.

Defender:
Den scanner tillige IKKE pc`en, når den er slukket og den starter IKKE automatisk ved start af pc - her skal du starte scanning selv.
Den henter div. opdateringer når du starter pc igen om morgenen.

Avast:
Mig bekendt kan den IKKE scanne automatisk, men det scanner al trafik når pc kører

Google toolbar/Live toolbar:
http://www.google.com/support/toolbar/bin/answer.py?hl=da&answer=9231

http://help.live.com/(cHJvamVjdD10b29sYmFydjM=)/Help.aspx?market=en-US&project=Toolbarv3&querytype=topic&query=Toolbarv3_PROC_UninstallToolbar.htm
Avatar billede ra__mus Nybegynder
11. februar 2010 - 20:14 #10
haverslev
takker mange gange :-)
vedr defender, hvor finder jeg den i windows 7 ??
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2010 - 20:25 #11
Avatar billede ra__mus Nybegynder
13. februar 2010 - 14:37 #12
Fint, bare sjovt der ikke ligger et ikon et sted ??

I indstillinger for defender står der:

-Scan denne computer automatisk (anbefales)
( som jeg har hakket af)

-kør kun en scanning, når systemet er inaktivt
( som jeg har hakket af)

Dvs den scanner på det valgte tidspunkt, som jeg har sat til dagligt kl. 20.00
Men hvad vil det sige den kun scanner når systemet er inaktivt ???

Og hvis nu jeg aldrig har pcen tændt kl 20.00, er jeg så i realiteten mere sårbar overfor spyware, da pcen så aldrig scannes ??
Avatar billede haverslev Novice
14. februar 2010 - 10:26 #13
Mener at inaktivt i den forbindelse er, at den først scanner når du ikke arbejder på/med pc - altså den er tændt men er i "pause mode"

Når du har lavet en fuldscanning en gang, så er det jo blot de programmer/downloads/mails du får ind på pc`en du mangler scanning af.
Du kan jo til hver en tid starte en scanning selv og lade den kører i bagrunden
Avatar billede ra__mus Nybegynder
14. februar 2010 - 14:01 #14
okay nu har jeg sat defender til at scanne kl 20.00 så er der da chance for at den bliver scannet engang imellem :-)

Lige et sidste spørgsmål:
Du skrev i #9
Avast:
Mig bekendt kan den IKKE scanne automatisk, men det scanner al trafik når pc kører

er ikke helt med her ?
hvis avast, som du skriver, scanner al trafik når pc kører..
er det så ikke automatisk ??
Avatar billede haverslev Novice
14. februar 2010 - 15:21 #15
Automatisk ?

Både ja og nej
Den kører noget avast kalder "on access scanner" og er at den scanner alt indkommende automatisk.
Men du skal selv scanne hele harddisken/Computeren
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. februar 2010 - 16:51 #16
okay hvor tit bør man scanne hele harddisken selv med Avast ??
Avatar billede mfp18 Nybegynder
16. februar 2010 - 17:12 #17
Mange virus programmer skanner som regel 1 gang om ugen så det ville jeg gøre hvis jeg havde Avast men den skanner jo alt det nye indgåene så du kan nok godt gøre det hver 14 dag
Avatar billede haverslev Novice
16. februar 2010 - 18:55 #18
Når du har scannet første gang, så scanner den jo selv alt indkommende og derfor er det ikke nødvendigt at scanne harddisken i et fast interval.
Dog vil jeg altid scanne når den har installeret større mængder data - uanset om det kommer via CD/DVD eller nettet.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. februar 2010 - 19:23 #19
takker mange gange :-)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
16. februar 2010 - 19:24 #20
flere har svaret her, men haverslev har altså være utrolig aktiv her, så han får alle points. Håber det er ok med alle...