Avatar billede Nyhtml Nybegynder
03. februar 2010 - 18:09 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Frames html

Hejsa. Jeg skriver , får at hører om der er nogen som vil lave en

Menu hvor der er side1.html - side2.html

hvor der står feks.

Forside = side1.html
Kontakt side2.html

Også skal der laves et frame så de går ind i et vindu i midten

menuen skal være i toppen..

Håber i kan kode det for mig tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2010 - 18:22 #1
den mest simple til små sites er som frames - bare uden.
Du kan køre denne kode som eksempel, og så bare fylde i siderne 1 til 8.
gem det mellem --- som fx demo.html
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html><head>
<title>faneblad8</title>

<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<script type="text/javascript">

    var ver3 = (navigator.appVersion.charAt(0) <= "3") ? true : false;
    var dom = (document.getElementById) ? true : false;
    var ie4 = (document.all && !document.getElementById) ? true : false;
    var ns4 = (document.layers) ? true : false;
    var ie5 = (document.all && document.getElementById) ? true : false;
    var n6 = (document.getElementById && !document.all) ? true : false;

    function findObjekt(objekt) {
        var blok;
        if (dom) blok = document.getElementById(objekt).style;
      else if (ie4) blok = document.all[objekt].style;
      else if (ns4) blok = document.layers[objekt];
      return blok;
    }

    function setBgColor(objekt, color) {
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.backgroundColor = color;
    }
    function setFgColor(objekt,color) {
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.color = color;
    }
    function visObjekt(objekt){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.visibility = "visible";
    }
    function skjulObjekt(objekt){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.visibility = "hidden";
    }
    function expand(objekt){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.display="block"
    }
    function collapse(objekt){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.display="none"
    }
    function setBorderBottomColor(objekt,color){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.borderBottomColor = color;
    }
    function setBorderBottomWidth(objekt,width){
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.borderBottomWidth = width;
    }
    function skjulAlle(){
    for (i=1;i<9;i++)
        collapse('indhold'+i)
    }
    function resetColors(){
    for (i=1;i<9;i++){
      setBgColor('indhold' + i,'#fff');
      setBgColor('menupunkt' + i,'#ccc')
//      setBorderBottomColor('menupunkt'+i,'black');
    }
    function visIndhold(nr) {
      skjulAlle();
      resetColors();
      expand('indhold'+nr);
      setBgColor('menupunkt' + nr,'#eee');
      setBgColor('indhold' + nr,'#eee');
//      setBorderBottomColor('menupunkt'+nr,'#eee');
    }
  </script>

<style type="text/css">
<!--
body  {
margin-left: 0px;
margin-top: 10px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
padding: 0px;
background:#ffcc55;
font-family:arial, helvetica,sans-serif;
text-align:center;
line-height:115%;
font-size:14px;
}
#menuholder  {
position: relative;
width: 800px;
padding: 0px;
margin: 0px auto;
z-index: 10;
}
#menuholder .menupunkt  {
position: absolute;
padding-left: 0px;
padding-top: 4px;
padding-right: 0px;
padding-bottom: 4px;
margin: 0px;
color: black;
text-decoration: none;
text-align: center;
font-size: 12px;
font-weight: bold;
}
#menupunkt1  {
left: -1px;
width: 100px;
border: 1px solid black;}
#menupunkt2  {
left: 99px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt3  {
left: 199px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt4  {
left: 299px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt5  {
left: 399px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt6  {
left: 499px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt7  {
left: 599px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt8  {
left: 699px;
width: 100px;
border: 1px solid black;}
.indhold  {
position: relative;
z-index: 5;
top: 25px;
width: 800px;
height: 500px;
margin: 0px auto;
text-align: left;
display:none;
overflow:auto;
padding-bottom:10px;
cursor:default;
border: 1px solid black;
}
.tabel{
width: 800px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}
-->
</style>
</head>
<body onload="visIndhold(1)">
<table class="tabel" summary="">
<tr><td>
<!-- Fanebladshoved -->

<div id="menuholder">
<A class=menupunkt id=menupunkt1 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(1)">Fane 1</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt2 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(2)">Fane 2</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt3 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(3)">Fane 3</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt4 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(4)">Fane 4</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt5 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(5)">Fane 5</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt6 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(6)">Fane 6</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt7 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(7)">Fane 7</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt8 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(8)">Fane 8</a>

</div>
<!-- Indhold 1 -->
<div id="indhold1" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 1, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 2 -->
<div id="indhold2" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 2, sættes ind her!
<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>

fdsgsdfhsdfhdhghjjd
</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 3 -->
<div id="indhold3" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 3, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 4 -->
<div id="indhold4" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 4, sættes ind her!

</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 5 -->
<div id="indhold5" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 5, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 6 -->
<div id="indhold6" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 6, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>

</div>
<!-- Indhold 7 -->
<div id="indhold7" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 7, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>
</div>
<!-- Indhold 8 -->
<div id="indhold8" class="indhold">
<br><br>
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 8, sættes ind her!
</TD></TR></TABLE>
</div>

<!-- Afslutning -->
</td></tr>
</table>
</body></html>

så er der ikke mere kode
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
03. februar 2010 - 18:25 #2
cool har lige sat det ind i Dreamveaver nu. og der kommer 8 punkter perfekt.. Men hvad gør jeg så når jeg har en side1.html som feks den skal starte på. og side2.html skal feks være fane2? er der en usynelig frame et sted ?
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
03. februar 2010 - 18:28 #3
Hvordan virker det ?
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
03. februar 2010 - 18:30 #4
kan se der rammer en ramme hvis jeg starter den i internet explor men kan ikke se den i dreamw..
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
03. februar 2010 - 18:32 #5
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="10" width="100%">
<TR><TD>
Side indhold for fane 2, sættes ind her!

Prøvede at skrive noget vulapyk der hvor der står sættes ind her . også når jeg gemmer det og trykker på fane 2 går den på siden kan ikke vises eller lign... Hvad gør jeg
Avatar billede claes57 Ekspert
05. februar 2010 - 10:45 #6
du kan skrive, hvad du vil af godkendt html-kode mellen
<TD> og </TD> hvor der står

Side indhold for fane 2, sættes ind her!

Det virker ved reelt ved, at alt er på skærmen samtidig - men kun en af div-fanebladene er synlig ad gangen.
Dvs kun til små sites, hvor der ikke er uanede mængder data, der skal hentes ind, da alt indlæses ved kald af siden - men til gengæld er skift mellem faneblade meget hurtigt, da data ligge klar i brugerens browser.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. februar 2010 - 10:45 #7
hvis du skal have hjaælp til din side2, så vis lige din kode for det område.
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
07. februar 2010 - 19:54 #8
Ja men det er den kode du har skrevet til mig jeg bruger.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2010 - 20:16 #9
ok - fejlen er fundet. Mystisk, men i kopieringen er ordet javascript blevet delt i to i dette afsnit
<div id="menuholder">
<A class=menupunkt id=menupunkt1 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(1)">Fane 1</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt2 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(2)">Fane 2</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt3 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(3)">Fane 3</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt4 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(4)">Fane 4</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt5 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(5)">Fane 5</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt6 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(6)">Fane 6</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt7 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(7)">Fane 7</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt8 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(8)">Fane 8</a>

alle steder skal det være href="java script:... altså javascript i et ord
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2010 - 20:18 #10
det er så noget, som de laver på eksperten - "javascript bliver delt i to - ser det ud til (jeg har skrevet det i et ord her)
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
08. februar 2010 - 13:17 #11
Vil du skrive hele koden som du gjorde i starten uden den der fejl. Vil det så sige jeg kun har en side (fil) ? Eller er der også side1.html side2.html eller hvad tak.. Hvis de lige gider skrive koden helt om uden fejl og skrive hvordan det fungere så må du gerne ligge et svar. tak
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
08. februar 2010 - 13:21 #12
Hejsa igen, læste ikke din forklaring der oppe, som du havde skrevet på et tideligere tidspunkt. Men det er bare det, jeg er ikke så god til at kode, så man kan jo ikke gå ind i sit webdesigner/kode program, også der hvor der står split hvor man kan se koden og selve siden , så kan man ikke gå ind på selve siden også feks, ligge et billed (img) ind med noget tekst feks, når man ikke er så god til html ? . Det kan man feks hvis der er side1.html så går man bare en på den side også fylder på via dreamw..... Det er jo let. Som sagt er ikke så god. Har du nogen gode idér ?..

Tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2010 - 13:36 #13
I mit eksempel er der kun denne ene side - men du kan sagtens lægge billeder ind - men du skal kunne noget html.
Ellers skal du nok prøve fx http://www.123hjemmeside.dk/
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
08. februar 2010 - 17:08 #14
Tænkte bare om du ville lave præcis det samme bare hvor siden starter på feks. forside.html . og så det samme som du skrev til mig så skal de fører til side1.html side2.html osv præcis det samme som det andet .. Bare for det fører til en frame nedenunder. Så ville jeg blive glad.. Sådan så jeg selv kan redigere det ;)

Tak
Avatar billede claes57 Ekspert
10. februar 2010 - 13:21 #15
det kommer her - du skal bare rette links til i tabellen
    Minmenu[1]='passwordfelt.html';
    Minmenu[2]='tjek-email.html';
    Minmenu[3]='test.html';
    Minmenu[4]='editor.html';
    Minmenu[5]='findbrowser.html';
    Minmenu[6]='passwordfelt.html';
    Minmenu[7]='passwordfelt.html';
    Minmenu[8]='passwordfelt.html';
så du kalder dine sider, og ret også de 8 faneblade's navne
<A class=menupunkt id=menupunkt1 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(1)">Fane 1</a>
du skal kun skifte "Fane 1" og lade resten af linjen være.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html><head>
<title>Faneblad med iframe</title>
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<script type="text/javascript">
    var ver3 = (navigator.appVersion.charAt(0) <= "3") ? true : false;
    var dom = (document.getElementById) ? true : false;
    var ie4 = (document.all && !document.getElementById) ? true : false;
    var ns4 = (document.layers) ? true : false;
    var ie5 = (document.all && document.getElementById) ? true : false;
    var n6 = (document.getElementById && !document.all) ? true : false;

    var Minmenu=new Array(9);
    Minmenu[1]='passwordfelt.html';
    Minmenu[2]='tjek-email.html';
    Minmenu[3]='test.html';
    Minmenu[4]='editor.html';
    Minmenu[5]='findbrowser.html';
    Minmenu[6]='passwordfelt.html';
    Minmenu[7]='passwordfelt.html';
    Minmenu[8]='passwordfelt.html';

    function findObjekt(objekt) {
        var blok;
      if (dom) blok = document.getElementById(objekt).style;
      else if (ie4) blok = document.all[objekt].style;
      else if (ns4) blok = document.layers[objekt];
      return blok;
    }
    function setBgColor(objekt, color) {
    var blok = findObjekt(objekt);
        blok.backgroundColor = color;
    }
    function resetColors(){
    for (i=1;i<9;i++){
      setBgColor('menupunkt' + i,'#ccc')
    }
    function visIndhold(nr) {
      resetColors();
      document.getElementById("datafelt").src = Minmenu[nr];
      setBgColor('menupunkt' + nr,'#eee');
    }
  </script>

<style type="text/css">
<!--
body  {
margin-left: 0px;
margin-top: 10px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
padding: 0px;
background:#ffcc55;
font-family:arial, helvetica,sans-serif;
text-align:center;
line-height:115%;
font-size:14px;
}
#menuholder  {
position: relative;
width: 800px;
padding: 0px;
margin: 0px auto;
z-index: 10;
}
#menuholder .menupunkt  {
position: absolute;
padding-left: 0px;
padding-top: 4px;
padding-right: 0px;
padding-bottom: 4px;
margin: 0px;
color: black;
text-decoration: none;
text-align: center;
font-size: 12px;
font-weight: bold;
}
#menupunkt1  {
left: -1px;
width: 100px;
border: 1px solid black;}
#menupunkt2  {
left: 99px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt3  {
left: 199px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt4  {
left: 299px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt5  {
left: 399px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt6  {
left: 499px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt7  {
left: 599px;
width: 100px;
border: 1px solid black; }
#menupunkt8  {
left: 699px;
width: 100px;
border: 1px solid black;}
.indhold  {
position: relative;
z-index: 5;
top: 25px;
width: 800px;
height: 500px;
margin: 0px auto;
text-align: left;
overflow:auto;
cursor:default;
border: 1px solid black;
}
.tabel{
width: 800px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}
-->
</style>
</head>
<body onload="visIndhold(1)">
<table class="tabel" summary="">
<tr><td>
<!-- Fanebladshoved -->
<div id="menuholder">
<A class=menupunkt id=menupunkt1 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(1)">Fane 1</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt2 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(2)">Fane 2</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt3 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(3)">Fane 3</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt4 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(4)">Fane 4</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt5 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(5)">Fane 5</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt6 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(6)">Fane 6</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt7 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(7)">Fane 7</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt8 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(8)">Fane 8</a>
</div>
<!-- Indhold -->
<div id="indhold" class="indhold">
<iframe src='' id='datafelt' scroll='auto' width='800' height='500' marginwidth='1' marginheight='1' frameborder='0' align='default'></iframe>
</div>
<!-- Afslutning -->
</td></tr>
</table>
</body></html>
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
11. februar 2010 - 20:45 #16
Vi kommer tættere på men forstår det ikke helt endnu. Jeg kan se den starter i passwordfelt.html og det er også fint når, men når jeg trykker på en af fanerne går den ikek ind i selve framen og skriver siden kan ikke vises men skifter til en helt blank side hvor der står siden kan ikke vises. Bare du kan fortælle mig hvad jeg skal skrive for at jeg kan gøre så jeg kan få dem ned i framen mine .html sider så har jeg selv styr på resten. Undskyld hvis jeg er lidt besværlig men er nybegynder..

Eller hvis du bare kan skrive hele koden hvor jeg selv kan ændrer sidernes navn og det, det har jeg styr på. Bare sådan så de ryger ned i framen, alle sider går til framen feks 1.html 2.html osv osv. , så er jeg færdig med at stille dumme spøgrsmål

bare så selve skelletet er lavet

Tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2010 - 10:21 #17
ved skift kalder den
document.getElementById("datafelt").src = Minmenu[nr];

og 'datafelt' er id på iframen - så jeg kan ikke forstå, at den åbner nye vinduer.
Find en, der kan vise dig, hvad du skal gøre - jeg kan ikke komme det nærmere.
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
12. februar 2010 - 11:40 #18
Den åbner ikke et nyt vindue den skifter hele siden
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
12. februar 2010 - 11:52 #19
Tænkte det kunne være noget med der her at gøre

<A class=menupunkt id=menupunkt1 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(1)">Fane 1</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt2 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(2)">Fane 2</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt3 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(3)">Fane 3</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt4 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(4)">Fane 4</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt5 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(5)">Fane 5</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt6 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(6)">Fane 6</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt7 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(7)">Fane 7</a>
<A class=menupunkt id=menupunkt8 onfocus=this.blur() href="java script:visIndhold(8)">Fane 8</a

Fordi den skifter til feks. java script:visIndhold(1) når jeg trykker på fane 1 også er det der den skifter til en helt ny side. Jeg tænkte man skulle skrive den sku gå ned i datafelt også self. istedet for java script:visIndhold(1) forside.html når man trykker på fane1 ?? ... Bare et gæt ved måske ikke hvad jeg snakker om
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2010 - 12:14 #20
se lige på din kode - alle de steder ordet javascript optræder skal det være i et ord - og ikke java script
Det er en ting på eksperten.dk, der ødelægger den tekst, jeg lægger ind.
Avatar billede Nyhtml Nybegynder
16. februar 2010 - 16:26 #21
Tak for det, hvordan gir jeg dig dine fortjente point ?.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2010 - 17:06 #22
jeg har lagt et svar nu - det accepterer du bare...