Avatar billede mikguth Nybegynder
17. november 2009 - 11:44 Der er 7 kommentarer

Udskift ram mellem zepto og ibm

Min zepto 6625wd med 2gb ram er brændt sammen. Sandsynligvis grafikkortet. Skærmen er død, og inden den blev detvar der pludselig en masse striber og mærkelige tegn. Det virker også som om computeren starter op, men man kan ikke se noget på skæremen. Har endnu ikke prøvet ekstern skærm. Har nu fundet en Thinkpad r51 med 512 mb ram. Spørgsmål: kan jeg sætte nogle af ramblokkene fra zepto ind i IBM?
Spørgsmål 2: Vil jeg kunne sætte min gamle zeptoharddisk ind i IBM-maskinen istedet for den der er der nu (knap 40 GB)?
På forhånd tak!
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. november 2009 - 12:08 #1
som udgangspunk ja det kan du godt...  men f.eks vil Lenovo's (det hedder IKKE IBM) HDD-protection nok ikke køre da programmet kræver en certificeret harddisk for, at fungere optimalt.

Men er ramtypen og hdd-interface det samme kan du godt "bytte" rundt på det.

På din Lenovo R51 skal du pille den gamle 512MB klods ud og sætte 2 nye i. (antager din Zepto er 2 x 1GB).

husk på din Lenovo, at pille de RIGTIGE skruer ud af bagsiden og batteriet af inden du roder selvf :-)
Avatar billede mikguth Nybegynder
17. november 2009 - 12:22 #2
ok, men hvordan finder jeg ud af om ram´typen er den samme?
Hvad er HDD-protection? Er det noget der er nødvendigt for at kunne skifte?
Hvordan finder jeg de RIGTIGE skruer? Er der et specielt tegn på den plade der skal af?
Og det er vigtigt at pille batteriet ud, inden man roder ved Ram'ne?
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. november 2009 - 13:43 #3
well ramtypen kan du se når du piller rammen ud. det skulle gerne stå på ... men er de fra ca samme generation er det det samme.

HDD-protection er noget ret unikt Lenovo fandt på ... det gør, at sker der for voldsom bevægelse (tilt og fald) så låser disken aktivitet og dermed smadrer disken med dine data IKKE.

DET ER MEGET VIGTIGT at pille batteriet af...
du ville garatenret eller ikke rode med din stationære hvis der var strømkabel på... håber jeg ikke ihvertfald..

Du vil se nogle markeringer ved siden af skruerne der ligner et tastatur... dem skal du pille af...

ellers kig på www.lenovo.com efter hjælp ...
Avatar billede thov Forsker
17. november 2009 - 13:57 #4
De to computere er ikke kompatible, desværre..

R51 kører med DDR PC2700 RAM og P-ATA harddisk.
Zepto har DDR2 RAM og S-ATA harddisk.

Så der er ikke noget at gøre - generationerne kommer i hastig rækkefølge her.

Her er en video omkring udskiftning af harddisk (Lenovo):
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-53381.html
Avatar billede juleulven Nybegynder
17. november 2009 - 16:16 #5
så er det R61 der kører med de nyere standarder...  :-)
Avatar billede mikguth Nybegynder
17. november 2009 - 16:55 #6
Øv, men tak.
Avatar billede thov Forsker
17. november 2009 - 17:38 #7
Ja, det er godt nok surt :-(
Men du kan smide Zepto disken i et kabinet som dette http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=409601

Og Zepto'en benytter denne slags RAM http://www.memoryx.dk/Zepto-6625WD-memory/moduler.aspx
(Hvis du vil sælge dem, eller stikke dem i en anden computer.