Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2009 - 19:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Backup rutine for hver uge - disk udskiftes hver uge og lægges i bankboks

Hej jeg har et spørgsmål til backup exec.

Jeg har en opgave med at lave ugentlig backup til en netværksdisk 500 Gb - en fuld backup fylder ca. 60 GB

Netværksdisken har 2x 500 gb diske som byttes hver uge og den ene lægges i bankboks.

Der er taget første fuld backup af al vigtig data samt windows (writeprotected)
Jeg vil gerne lave en ugentlig backup sådan at vi kan finde filer som er en uge gamle uden at optage for meget plads.
Der skal være samme data på hver disk - bortset fra nye filer i løbet af ugen. - sådan at vi kan nøjes med den sidst disk i tilfælde af restore.

Min idé indtil nu er at bruge en daglig differential backup som overskrives , men så kan vi ikke lave backup af gamle filer?

I tilfælde af restore (disaster) har jeg valgt at køre en ugenlig fuld copy af samme som den første fuld - men uden windows.
Den copy overskrives hver uge afht. plads på backupdisken.

Nogle ideer ?

MVH Dennis
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
13. august 2009 - 22:23 #1
Jeg bruger selv Genie Backup Maneger fra
http://genie-soft.com,
dog kun med en eksterne USB disk.
Min opsætning:
Første gang "full" backup og alle efterfølgende backup "incresment" er kun ændrede og nye filder.
Der røres ikke ved tidligere backup.
Uden komprimering og uden kryptering.
Har ikke sat den til automatisk backup.
Jeg har oprettet 4 forskellige job.
Jeg kan gå direkte ind i hver backup, se og kopiere filer.
Jeg har en kort dansk vejledning på papir.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2009 - 22:32 #2
ok Men det giver et problem med at de 2 diske vil være afhængige af hinanden ved restore da der hele tiden vil blive fyldt ny filer på hver disk.
Så den dur ikke desværre ...men tak for ideen alligevel.
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
13. august 2009 - 22:50 #3
Jeg ved ikke om jeg har misforstået hardware opsætningen.
Med en disk til drift og 2 til backup, og et backup job til hver af de 2 backup diske, vil du få en fuld backup på begge diske.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2009 - 23:20 #4
Nej de er begge til backup og ombyttes en gang om ugen hvor en lægges i banken
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
13. august 2009 - 23:55 #5
Så forstår jeg ikke problemet, alle filer der ikke tidligere var kopieret til disk 1, bliver kopieret til disk 1, og det samme med disk 2.
Alle filer fra drift disken, vil så være på både backup disk 1 og backup disk 2, medmindre en fil er oprettet, ændret eller slettet flere gange i løbet af en uge. Programmet har styr på om filer af samme navn er ens.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 06:51 #6
Nej der har du ikke ret i og dit eget valg med incremental gør at du skal have fat I samtlige backups for at kunne restore.

Nå du bruger incremental bliver der kun tilføjet nye filer og derfor vil der ikke være samme data på de 2 diske.
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
14. august 2009 - 07:19 #7
Der findes en Restor funktion i programmet, et flueben og alle filer bliver gendannet.
Jeg har skannet min vejledning, se billed 3:
http://lollaenderen.dk/side2.html
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 07:34 #8
Det er ikke et kun et spørgsmål om at kunne gendanne alle filer.

Mit krav er at jeg skal kunne tåle at miste en backupdisk - ellers er der ingen mening med at lægge den ene i bankboks.

Jeg kan IKKE bruge incremental backup fordi der så vil blive lagt en stribe af nye filer på hver disk.

Det er sådan set fint nok at høre lidt om Genie backup , men der er ikke rigtigt kommet nogle brugbare forslag til mit problem.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 07:44 #9
Backup programmet anvender backup bits til at holde styr på hvilke filer der er taget backup af og ikke navne.
Det er kun i tilfælde af overwrite at den sammeligner filer som er/var ens.
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
14. august 2009 - 07:50 #10
Hvad mangler der på disken i bankboksen ?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 08:06 #11
Ja med din løsning vil der så mangle de filer du har tilføjet den anden disk med incremental.
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
14. august 2009 - 09:49 #12
Alle ændringer vil komme med i alle backup.
Hver gang du tager en backup, sammenligner den drifts disken med backup disken og tager backup af ændringer i forhold til backuppen på den pågældende disk.
Egentlige skulle det ikke være nødvendigt, men som en sikkerhed, 2 forskellige job.
Har ikke prøvet med "Full" hver gang, men så vil backuppen fylde mindre, men tage længer tid, og du sletter "gamle" filer.
PS: Det her vil de fleste andre backup programmer vel også kunne klare.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 11:10 #13
Nej du har ikke forstået hvordan backup programmet virker og derfor kan jeg ikke bruge din hjælp anden end kontrol af min viden.
De ændringer backuppen tager afhænger af hvilken backup rutine du vælger og om backup bit er sat eller ej fra tidligere .

Og du har stadig ikke læst at jeg har 2 backup diske , som udskites hver uge...

Her er lidt om hvordan de grundlæggende backup typer fungerer så kan du starte med at læse dem inden du lægger et svar.

http://seer.entsupport.symantec.com/docs/230247.htm
Avatar billede lollaenderen Nybegynder
14. august 2009 - 13:51 #14
Det kan godt være jeg kun bruger en disk, men backup jobben ligger i roden i 2 selvstændige mapper på disken.
Midt i juli lavede jeg backup på jobbet "Genie_Backup" og jobbet "Genie_BKH_Folders", og det har jeg lige gjort igen.
Jobbene er kun lidt forskellige, det sidste tager ikke så mange mapper med.
Så er jeg gået ind i en tilfældig mappe i begge jobbene, og der er de 3 filer jeg har ændre siden sidst, kopieret ind i begge jobbene.
Se JPG fil: http://lollaenderen.dk/Backup.JPG
Så Genie har styr på hvilke filer der er i hvilke job/mapper.
Eller har du en anden forklaring ?

Accepter dit eget svar, og tak for debatten :)
Det fik mig til at kontrollerer mine egne backup en ekstra gang.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 14:28 #15
Ja godt at du fik kontrolleret dine 3 filer så.

Det her var ikke ment som et spørgsmål i Genie backup men Backup Exec til small business server 2003.

Men jeg bliver vel nødt til at lukke spørgsmålet og oprette et nyt i håb om et kvalificeret svar..

Tak for debatten
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 17:37 #16
Nå men tak for dit input om Genie alligevel.

Jeg er ikke den eneste der har efterspurgt et "mindre" backup program til bl.a server og det kunne fint være genie - men jeg ved ikke hvor godt det er - men det lader til at det virker fint hos dig.