Avatar billede Claus Mester
05. august 2009 - 15:45 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Acronis True Image recovery

Jeg har just anskaffet mig ovenstående program i håb om, at kunne undgå reinstallation af windows og alle opdateringer samt andre programmer, ved at benytte recovery funktionen.

Men efter gennemlæsning af manualen og internetforaer, er jeg stadig meget uklar på, hvordan jeg gør før, under og efter recovery, fx i en situation hvor harddisken fejler.

Er der nogen der kan guide skitsere for mig hvad jeg skal forberede og hvordan jeg skal gøre?
Avatar billede bdf Mester
05. august 2009 - 15:56 #1
Først hvilken version af programmet har du købt? :)

Det som jeg gjorde var følgende...

1. Formaterede min computer så den var helt "clean" til oprettelse af (Ghost/Image billede)
2. Under installation af Windows oprettede jeg et C:/ til Windows/Linux og et D:/ til Ghosten (Du kan også bruge en USB harddisk)
3. Opdatere Windows (Windows Update), installere alle de programmer man bruger mest, installation af Java, Adobe Flash & Adobe Reader.
4. Opret et Ghost/Image billede af dit C:/ og gem det på D:/

OSB!
Du skal muligvis installere Acronic og i programmet kan du så lave en boot cd)
Avatar billede bdf Mester
05. august 2009 - 15:57 #2
Ved oprettelse af Ghost/Image billedet brugte jeg så boot cden :)
Avatar billede Claus Mester
05. august 2009 - 16:04 #3
Home 2009.

Øhh .. troede det var nok at lave en system backup og en media cd.

Min windows er helt clean nu med de programmer mv. der skal være fra grunden.

Hvad gør jeg så (for dummies :-)
Avatar billede bdf Mester
05. august 2009 - 16:10 #4
Du skal huske at den backup af Windows, programmer osv jo fylder nogle Gigabytes, så derfor tvivler jeg på at en media CD er nok, derfor nemmest med et ekstra drev :)  synes jeg...

Hvis du ikke har et ekstra drev (D:/) ¨å skal det først laves og derefter skal du egentlig bare boot op på din cd og følge vejledningen :)
Avatar billede Claus Mester
05. august 2009 - 16:45 #5
Ja det rigtigt. Indtil videre 4gb. Denne backup har jeg lagt på min usb hd - der kan den vel godt recover fra ik?
Avatar billede bdf Mester
05. august 2009 - 17:32 #6
Skulle du meget gerne :)
Du kan jo prøve at teste "ghosten" efter oprettelse, ved at oprette f.eks. en mappe på skrivebordet og så ghoste din computer, efter du har ghostet computeren, skulle mappen gerne være væk :)
Avatar billede serverservice Praktikant
05. august 2009 - 20:06 #7
Du behøver ikke teste med Acronis andet end at tjekke at du har din imagefil på dit drev efter oprettelse.

Jeg har indtil vidre kørt med det via bootcdeen og den finder alle drev og netværk.

1.Ved boot vælger du først hvilket drev f.x c: du tager image af = Source.
2. Derefter destination f.x din usb drev (vises som flytbar drev)
3. Vælg fuld backup (image) af din computer

Du kan også vælge at tilføje noget til dit image med en differential backup næste gang du opdaterer dit image.

Men det har virket hver gang jeg har anvendt det så du finder ud af det.
Avatar billede bdf Mester
05. august 2009 - 21:22 #8
Her er forresten mit svar :)
Avatar billede bdf Mester
06. august 2009 - 19:37 #9
Lykkes det? hvis ja, skulle vi så ikke få lukket dette spørgsmål?
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 21:26 #10
Når nu Acronis skal genoprette systemet efter fx et crash. Skal det så bruge et sector-by-sector image eller er det nok med et system image?
Avatar billede bdf Mester
06. august 2009 - 21:31 #11
Jeg bruger bare system image :)
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 21:38 #12
Ok. Jeg skal lige finde tiden til at teste det - så vender jeg tilbage.