Avatar billede flashit Nybegynder
01. juni 2009 - 11:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere sprog Database design

Hej e.

Jeg skal i gang med at bygge en webside, som skal understøtte flere sprog. (DK og EN)

Derfor vil jeg benytte globalisation og localisation. Dette skulle ikke være det store problem.

Men, har I en god ide til hvorledes database skal struktureres?
Jeg vil jo gerne have et design der er løst, og men tiden kan udbygges med flere sprog.

Har tænk på noget med en tabel til at holde sprog, og så give hver post en, SprogID og en parrent id, så man kan linke til parrent artiklen.

SPROG
ID int
Language ntext

PAGES
ID int
ParrentID int
LanguageID int
Text ntext

Derved vil jeg kunne sige. Giv mg alle poster hvor ParrentID = 5 og LanguageID = 2.

Men er det et godt design, eller har I andre forslag.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 15:19 #1
Generelt er en tabelstruktur med to felter:
  substansid
  sprogid
den rigtige maade at putte sprogspecifikke tekster i database.

Men bruger du .NET's indbyggede mekanismer eller er du ved at genopfinde den dybe tallerken?
Avatar billede flashit Nybegynder
01. juni 2009 - 15:44 #2
Jeg er bestemt ikke ude på at opfinde noget porcelæn:-)

Har du et link eller info, til noget indbygget. Jeg har nemlig ikke kunne finde noget der omhandlede "Skriv/ læs" til databasen i .net.
Kun via resurse filer. Men her vil jeg jo ikke lægge indhold.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 15:58 #3
Normalt bruger man resource filer. Men er der her tale om dynamisk indhold som aendres loebende?
Avatar billede flashit Nybegynder
01. juni 2009 - 16:04 #4
Ja. Jeg opretter en side der trækker indholdet fra en db. Her skal der så være en kontrol. EN - DK hvor man kan vælge hvilket sprog man vil have artiklerne i.

Håber det giver mening.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 16:29 #5
Hvis det er data og ikke applikation, saa er du nok paa rette spor.

Hvad jeg kalder substansid og sprogid som raekke identifikation.
Avatar billede flashit Nybegynder
01. juni 2009 - 17:04 #6
ok. Tak for hjælpen. Læg et svar hvis du vil have points.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 17:26 #7
svar