Avatar billede 8718 Juniormester
05. maj 2009 - 22:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Link virker ikke i pdf

I et dokument skrevet i word, og som senere gemmes som pdf-fil, virker link til eksterne hjemmesider.

Men når jeg laver et link til et bogmærke i word-filen, så virker det ikke i pdf-filen.

Er det mig, der kludrer - eller kan man ikke?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. maj 2009 - 23:34 #1
Jo, man kan godt lave PDF-filer, hvor links til bogmærker virker som hyperlinks. Det er programmet, du bruger til at lave PDF-filen, som er afgørende - måske du bruger et program, som ikke kan eller måske du skal ændre på nogle indstillinger. Har du tjekket dokumentationen til programmet?
Avatar billede 8718 Juniormester
05. maj 2009 - 23:36 #2
Jeg har kun det, der følger med 2007 (gem som pdf)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. maj 2009 - 00:16 #3
Jeg bruger normalt Adobe Acrobat.

Der er ikke pr. automatik en sådan "Gem som PDF"-mulighed i Word 2007 (fandtes vist i en meget tidlig beta-version, som jeg ikke har set). Det, der som udgangspunkt findes, er et link til en side, hvorfra man kan hente forskellige programmer til PDF inkl. et, der føjer "PDF eller XPS" til listen under "Gem som". Jeg regner med, at det er dette, du har installeret. Jeg har lige prøvet at installere programmet og har lavet en test med et lille dokument - og her virker link til et bogmærke i den genererede PDF-fil både når det er lavet som en krydshenvisning og som et hyperlink. Links til bogmærker ser ud som den normale tekst, men markøren skifter til "pegefingerhånd", når man er over et sådant link.

I dialogboksen "Udgiv som PDF eller XPS" er der en "Indstillinger"-knap, hvor man kan foretage nogle valg. Jeg benyttede standardindstillingerne.
Avatar billede 8718 Juniormester
08. september 2009 - 19:33 #4
Jeg fandt en anden løsning - og glemte dit svar. Sorry.

Lægger du et svar, så jeg kan lukke.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. september 2009 - 20:00 #5
Kommer her.
Avatar billede 8718 Juniormester
08. september 2009 - 20:55 #6
Det var vist en kommentar. Prøv igen :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. september 2009 - 22:36 #7
Beklager :-)