Avatar billede radiohead Nybegynder
26. marts 2009 - 10:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprette kopi af MSSQL database

Hej

For at udvikle på et site der allerede er online, vil jeg gerne lave en kopi af sitets database(samt indhold natuligvis).
På den måde kan jeg jo udvikle på kopien uden at ødelægge det site der er online.

Hvordan skal jeg bære mig ad? Kan jeg gøre det direkte i Server Management Studio Express?
Avatar billede aaberg Nybegynder
26. marts 2009 - 12:04 #1
Jeg ser 3 muligheder.

1. Detach/copy/attach.
Detach databasen fra sql serveren, kopiere den ned på din lokale maskine, og attach den igen bagefter. Nu har du en kopi af databasen, som du kan attache i din test-sql server. Detach og attach gør du fra Management Studio.
Ulempe: Din database er offline så længe den er detachet.

2. Backup/Restore
Brug Management Studio til at lave en backup af databasen. Restore denne backup på din testserver.
Ulempe: Kan nogen gange være lidt bøvlet at få til at virke.

3. Scripts og import wizard.
Brug management studio til at scripte din databaser (Højreklik på databasen, trykk "Tasks" -> "Generate Scripts..."). Kør scriptet på din testserver. Når dette er gjort har du en kopi af databasen, men uden data. Brug Import Wizard for at importere data til test-serveren (Højreklik -> "Tasks" -> "Import Data...".
Avatar billede radiohead Nybegynder
26. marts 2009 - 13:08 #2
Tak for svar.

Hvis jeg vælger detach-løsningen skal jeg så bare gå med standard indstillingerne.

Checked "Keep Full Text Catalogs"
Unchecked "Drop Connections"
Unchecked "Update Statistics"

?
Avatar billede aaberg Nybegynder
26. marts 2009 - 18:41 #3
Ja, det kan du prøve. Hvis det ikke virker, kan det være der er åbne forbindelser til databasen, så bliver du nød til at have "drop open connections" checked. Vær opmærksom på, at du skal kopiere både .mdf filen og .ldf filen.

Når du detacher databasen, forsvinder den fra Management Studio. Så vær sikker på du ved hvor databasefilerne ligger, før du detacher den. Så vidt jeg husker, kan du se filnavnet under Properties på databasen.

Held og lykke.  :-)
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. marts 2009 - 09:32 #4
Tak igen :)

Bær over med mig, men jeg vælter lidt rundt derinde. :)

Jeg kan få lov at detache, kopiere filerne og attache databasen igen.
Men jeg kan ikke attache kopien... Jeg vil tro, at det er fordi den  hedder det samme som originalen. Umiddelbart kan jeg ikke se noget sted hvor jeg kan ændre navnet?

Husk at læg svar. :)
Avatar billede aaberg Nybegynder
27. marts 2009 - 10:12 #5
Jeg troede du skulle attache kopien på en anden server!

Den måde jeg plejer at arbejde på, er at arbejde imod en kopi af databasen, som ligger lokalt på den computer jeg arbejder på. Gerne i SQL Server Express som er gratis.

Hvis du skal attache den på samme server som originalen ligger på, skal du starte med at attache kopien, rename den, og derefter attache originalen.
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. marts 2009 - 14:26 #6
Det tog mig lidt tid at finde rundt i, men det lykkedes med 4-5 sekunders nedetid. Det er super. :-)

Tak for hjælpen. Husk svar! ;)
Avatar billede aaberg Nybegynder
29. marts 2009 - 20:56 #7
:-)