Avatar billede malatesta Nybegynder
23. marts 2009 - 15:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kernell32.dll slettet

Hej. Jeg har et problem med en PC der ikke kan starte windows, fordi filen kernell32.dll er slettet. Det opstod efter jeg kørte et antivirusprogrammet AVG. Det fandt fejl/virus i to dll-filer i windowsfolderen "system32". Eftersom programmet selv gav besked om at filerne var nødvendige systemfiler, regnede jeg ikke med at det uden videre ville slette dem. Men der tog jeg altså fejl. Nu kan windows ikke starte op. Hverken i normal eller fejlsikret tilstand eller på nogen af andre muligheder. Der kommer en blå skærm med teksten "Stop:c0000135" og en besked om at kernell32.dll ikke kan findes.
Jeg har prøvet at starte op med windows installations CD, og prøvet de tre forskellige muligheder. Repair og installation-programmerne stopper begge med beskeden, at harddisken ikke kan findes. "Automatiseret systemgenoprettelse" beder om en diskette jeg ikke har.
Jeg har ikke prøvet at formattere, men jeg går ud fra at det ikke kan lade sig gøre, når programmet ikke kan finde disken. Jeg har en backup af disken på en ekstern harddisk. Styresystemet er Windows XP Pro 32 bit v5.1.2600 v.2002 SP2. Hardisken er på 120 gb og hedder Promise 1+0 stripe/raido SCSI ATA.
Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede hkb-x Nybegynder
23. marts 2009 - 16:10 #1
Uden at kende alt til windowses opbygning vil jeg gå ud fra at kernell32.dll indeholder ern række hjælpefunktioner til selve windows kernen. Sagt på en anden måde har du fået slettet noget af det mest centrale i hele windows. Jeg vil anbefale dig at installere det igen. Det burde give dig mulighed for at reperere instalationen fra CD'en.
Avatar billede falster Ekspert
23. marts 2009 - 19:02 #2
Hvis du har en kopi af kernell32.dll, ville jeg prøve at lægge den tilbage i system32-folderen.

Det kan gøres med en Live-cd fra Linux-verdenen og kernell32.dll klar på en USB-nøgle, diskette e.l.

Bare Google på live-cd.

Du får et komplet styresystem, der kører fra cd'en.

Og med filemanageren der kan du f.eks. lægge filer ind i mappen C:\Windows\System32.

Hvis du vil ha' et genkendeligt miljø på live-cd'en kan du bruge Bart's PE. Der er lidt arbejde først med at fremstille den.

http://nu2.nu/pebuilder/

En cd - næsten - uundværlig at ha' liggende.
Avatar billede malatesta Nybegynder
23. marts 2009 - 23:50 #3
tak for svarene, men som sagt kan jeg ikke få adgang til drevet. Jeg har prøvet at installere windows igen, men fik beskeden at der ikke kunne findes en harddisk. Jeg har en diskette med kernell32 filen på.

Jeg fandt i øvrigt denne vejledning som skulle kunne løse problemet uden at geninstallere windows, når jeg altså først har fundet ud af at få adgang til drevet.

Undskyld i øvrigt for at jeg er kommet til at poste mit spørgsmål to gange.
Avatar billede malatesta Nybegynder
23. marts 2009 - 23:52 #4
Avatar billede malatesta Nybegynder
24. marts 2009 - 00:09 #5
Forresten har jeg også prøvet at køre IDE HDD auto detection i CMOS, uden resultat. Er det muligt at det forp.. antivirusprogram har slettet nogen bundkort drivere eller indstillinger sammen med kernell32?
Avatar billede falster Ekspert
24. marts 2009 - 11:27 #6
Prøv med live-cd'en.

Det kræver selvfølgelig, at du har adgang til en anden pc at fremstille den på.
Avatar billede malatesta Nybegynder
26. marts 2009 - 22:11 #7
Tak for svaret, falster. Jeg prøvede dog ikke dit råd, men købte en ny harddisk, og installerede styresystem og drivers på den. Fra det nye drev kunne jeg godt få adgang til det gamle.
Avatar billede falster Ekspert
27. marts 2009 - 14:53 #8
OK - fint.

Med en velfungerende maskine sku' du en dag bruge de par timer det tager at brænde en skive med Bart's PE.

En fantastisk skive at have i baghånden til en anden problemgang.
Avatar billede malatesta Nybegynder
05. juli 2010 - 20:55 #9
Løsning: Ny harddisk til styresystem. Derfra adgang til den gamle harddisk