Avatar billede kkaen Nybegynder
25. januar 2009 - 14:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Korrekt tekst hvad angår sprog

Hvornår blev det muligt, at en netside automatisk kunne tilpasse teksten til et bestemt sprog? Mit indtryk er, at det var fra .Net 3.0 eller 3.5 indenfor .Net-verdenen, men jeg ved ikke nok om det.

Før denne mulighed blev problemet så ikke løst ved, at der var lavet bestemte netsider med det korrekte sprog på, som brugeren så blev redirected hentil? F.eks. ved valg af land i en drop-down-box, og ud fra valget blev man redirected hen til den korrekte netside/server?

Hvordan forholder det sig med andre teknologier end .Net med problemstillingen?
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2009 - 14:48 #1
globalization kom med i .NET 2.0 så helt nyt er det trods alt ikke.

Der har været og er stadig mange måder at løse sprog-problematikken på - løsningen hænger ofte sammen med formålene der skal løses, for det er sjældent at siden "bare" skal vises i flere sprog. Men hvis man tager udgangspunkt i det som globalization løser - altså hvor én asp/php/aspx/xxx skal vises på flere sprog - så har det altid være forholdsvis lige til, nemlig på mere eller mindre samme måde som .NET gør; xml-filer hvor den rigtige vælges ud fra fx domænenavn eller klientens informationer.
Avatar billede kkaen Nybegynder
25. januar 2009 - 15:00 #2
Ah, så det er altså ikke en så ny en ting endda...

Men hvornår blev globalization lavet via en dynamisk løsning, så brugeren ikke selv skulle foretage nogle valg, for at den rette løsning blev vist?
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2009 - 15:15 #3
tænker du på .NET alene - eller generelt?
Avatar billede kkaen Nybegynder
25. januar 2009 - 15:16 #4
Generelt. Men jeg vil da gerne have information om begge dele ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2009 - 15:30 #5
som sagt mener jeg at globalization kom med i 2.0 og jeg mener ikke at den har ændret sig i hverken 3.0 eller 3.5 (hvilket begge jo bare er ekstra til 2.0) - så den hører i hvert fald til der.

Generelt har det jo været muligt lige så længe der har eksisteret serverside-teknologier og man samtidig har kunnet læse klient-info fra browseren (hvilket selvfølgelig ikke altid svarer til det brugeren måske helst ville vælge af sprog på en side). ASP kom i version 1 i 1996 - php kom samtidig eller måske lidt før.

Men mange gange kan ét valg jo bare ikke stå alene - måske sidder nogle brugere på en engelsk maskine men vil helst læse dansk og så er man jo stadig nødt til fx et flag eller dropdown.
Avatar billede kkaen Nybegynder
25. januar 2009 - 15:39 #6
Så det at vise forskellige sprog på en netside er altså ikke noget specielt. Det har altid eksisteret i mere eller mindre omfang. Og løsningen har aldrig været, at oprette netsider med de forskellige sprog på, som brugeren så blev ridirected hen til? Der har altid været en form for automatik i det?
Med tiden er det blot blevet mere og mere automatisk - f.eks. med .Nets globalization.
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2009 - 16:17 #7
Specielt er det i hvert fald ikke - men det er nok ikke det første man er gået i gang med at lære, så det er bare blevet lettere og automatiseret. Hvis man sidder uden en serverside-teknologi (altså alm HTML) - eller hvis man ikke har vidst bedre - så er det meget almindeligt at lave en side til hvert sprog men det gør det bare betydelig mere omstændigt at lave opdateringer.

Men som skrevet i første kommentar er der ofte mange hensyn at tage - en ting er selvfølgelig det sprogmæssige, men ofte er der også ting som fx SEO, multiple domains og administration at tage højde for.
Avatar billede kkaen Nybegynder
25. januar 2009 - 18:17 #8
Ah - okay ;-)