Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2009 - 10:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan måler man om der er forbindelse i tlf.kablet?

Jeg er ved at få flyttet min bredbåndsforbindelse over i min nye bolig, jeg har kontaktet min udbyder og sagt at jeg ikke har nogen forbindelse endnu. Jeg har endvidere været ved at måle spænding og modstand i tlf.stik samt i den dåse hvor det kommer ind i huset, og der er intet. Min antagelse ville så være at TDC nok har glemt at tilslutte mig til centralen?

Jeg kontakter derfor min bredbåndsudbyder igen og oplyser at der hverken er spænding eller modstand i ledningerne, hvilket han svarer at det skulle der heller ikke være. Men hvordan pokker kan ADSL så fungerer hvis der hverken er modstand eller spænding?

Så vidt jeg kan læse på wikipedia skal der i normale tilfælde være 48 volts jævnstrømsspænding i telefonlinien og en modstand på 600 ohm.

Min udbyder begynder derefter at forklare mig at det er på gamle analage tlf.ledninger, og det kan man ikke måle på digitale. Men så vidt jeg ved er det stadig analoge tlf.ledninger eftersom det er 2 kobberledninger.

For at opsummere er mit spørgsmål om jeg har ret i mine antagelser om at det nok er fordi jeg ikke er tilkoblet centralen og om hvordan man ellers skulle måle om man er tilkoblet?
Avatar billede ThomasK Nybegynder
05. januar 2009 - 12:40 #1
De har nok glemt at tilslutte dig.. Er TDC din udbyder?
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2009 - 14:15 #2
Nej, det er Fullrate, men TDC er deres underleverandør, så det er dem der skal aktivere/tilslutte linien, da Fullrate benytter TDC's net
Avatar billede ThomasK Nybegynder
05. januar 2009 - 16:40 #3
Det er jeg klar, men havde du haft TDC kunne jeg nok have hjulpet dig. Men nu er det jo Fullrate der skal bede TDC tjekke forbindelse.
Avatar billede diablo925 Nybegynder
08. februar 2009 - 01:38 #4
Det er meget nemt

der er ikke spænding når der ikke er telefon nr. på

hvis der var tlf på ville du kunne måle 48-56 voldt ca

Men jeg ville nok ringe til fullrate og få dem til at sende en tekniker ud og så kan "vi" se på det

VI selv tekniker hos T D C :D
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 13:11 #5
TDC løste problemet ved at sætte en ny stikdåse op!?!