Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 13:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvad er .NET?

Hejsa ..

jeg vil godt i gang med at programere lidt, små spil, små programmer med brugerflade, og det skal self. være med .NET

men hvad er det?
Hvad gør det godt for?
Hvilke bedre muligheder giver det frem for "ikke .NET" programering?

har læst lidt rundt omkring, men mangler et konkret svar :)

kan jeg med .NET lave et lille program installere det på en anden computer, opdatere fx. en text fra min egen computer, åbne det på en anden opdatere og så er teksten lavet om til det jeg nu lavede den om til?

Hvilket sprog er evt. bedst og nemmest at lære .NET programering i?
MvH. W. :)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 14:55 #1
Og det skal så self. ikke være ASP.NET ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 14:57 #2
.NET er et framework som omfatter runtime, libraries, compilere og guidelines.

Det tilbyder nogle meget omfattende libraries og mulighed for at mixe forskellige
(objekt orienterede) sprog.

Det skulle gerne goere det nemmere/billigere at udvikle i .NET end i mere
traditionel Win32 API.

Du kan lave stort set alle typer apps i .NET.

De to mest oplagte sprog er C# og VB.NET (men der er ogsaa mere eksotiske valg).
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 15:04 #3
Det er på fritids basis, så det skulle gerne være helt gratis til at starte med i hvertfald , så må jeg se om jeg falder for det og vil betale for noget bedre :)

hvilket sprog vil du forslå at starte med?
og evt. online tuts. eller bøger(begge helst på dansk) til at starte med:)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 15:07 #4
på _fritids plan_ skulle der vist stå :P
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 15:23 #5
.NET framework er gratis.

Der findes flere gratis IDE at vaelge imellem.

Hvilke andre sprog kender du i forvejen ?
Avatar billede bitmatic Nybegynder
25. november 2008 - 15:38 #6
Jeg vil klart anbefale at begynde at programmere i C# og downloade Microsofts Visual Studio Express, som er gratis, og som er et rigtig godt IDE.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 16:14 #7
Arne -> jeg har lavet en lille smule i Php, men absolus ikke et sprog jeg mestre :)

bitmatic -> er det nemmere at lære end andre .NET sprog? eller hvorfor lige det sprog? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 16:18 #8
Med en PHP baggrund saa virker C# mest oplagt at kaste sig over.
Avatar billede kalp Novice
25. november 2008 - 16:21 #9
wackos >> Fordi C# er lavet til .NET. Det udelukker ikke andre programmeringssprog, men det gør C# til et oplagt valg.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 16:21 #10
Det er også det bitmatic forslå, så er i to der er enige ;)

Hvad skal jeg bruge for at komme i gang med det? er der en god tut. på dansk et sted som jeg kan lege med indtil jeg får fat i en bog?

og hvad vil i forslå af bøger til at starte med, helst på dansk som jeg skriver i spørgsmålet?:)
Avatar billede kalp Novice
25. november 2008 - 16:25 #11
Jeg ville undgå tutorials når det kommer til indlæring af et programmingssprog (eller andre områder under .NET frameworket).
De har en tendens til at være uklare, sjusket skrevet og ja oftest med flere fejl end i en bog.

Det er også godt med en bog til opslag i starten.

Jeg kan ikke lige anbefale en god starter bog på dansk - jeg foretrækker engelsk.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 16:35 #12
jeg er ikke så hårf i engelsk, så vil godt ha en bog på dansk til at starte med i hvertfald, så jeg ikke misforstår noget i det grundlæggende :)
Avatar billede bitmatic Nybegynder
25. november 2008 - 18:26 #13
Jeg foreslår C# fordi det er et meget udbredt sprog, som det burde være relativt let at få tutorials/hjælp til. Desuden ligner C# java en del, så hvis du en dag får lyst til at skifte lidt, så er syntaksen ikke helt fremmed.

Når du så har en smule erfaring med php, så er du også en lille smule på vej allerede, da syntaksen der også ligner en anelse.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 19:42 #14
Okay, hvad skal jeg bruge for at komme i gang med C# ?

hvilke bøger vil du forslå, Helsk Dansk til at starte med
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 19:45 #15
Hent og installer .NET 3.5 SP1 framework.

Hent og installer enten Visual C# 2008 Express Edition eller SharpDevelop 3.0.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 22:19 #16
Arne -> jeg kigger på det i morgen eftermiddag, og så vender jeg tilbage :)

MvH. W. :)
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2008 - 18:45 #17
har hentet det arne skrev. kunne i forslå nogen bøger på dansk?:)
Avatar billede montago Praktikant
30. november 2008 - 23:33 #18
i stedet for at læse bøger, kan du også bare starte på et projekt / en ide...

og hver gang du går død (efter at have Googlet helt vildt) så opretter du et spørgsmål herinde på eksperten...

så kan vi jo alle sammen malke dig for point, mens du bliver klogere

en win-win situation :D
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 01:30 #19
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2009 - 14:34 #20
jeg er kommet i gang med C++ istedet for :) tak for jeres tid, smid et svar hvis i skal ha points :)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2009 - 12:54 #21
lukker.
tak for jeres tid :)

/Bjoler