Avatar billede sh-dk Nybegynder
13. november 2008 - 20:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skærmopløsning for at et kvadrat forbliver et kvadrat

- og ikke bliver et rektangel.

Jeg har både 24 og 22 tommer skærme, og jeg har svært ved at finde den rigtige skærmopløsning.

Er der nogen som ved hvad der skal bruges af indstillinger for at et kvadrat forbliver et kvadrat og ikke vises som et rektangel.

Altså at en figur som tegnes efter mål f.eks. 4 x 4 cm også ser sådan ud på skærmen.

Jeg vil gerne kende svaret på begge skærmstørrelser.
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2008 - 20:42 #1
Hvilke skærme drejer det sig om? Hvis det er LCD i bredformat, så tyder størrelsen af skærmen på 1680x1050 for den lille og 1920x1200 eller 1680x1050 for den store...
Avatar billede falster Ekspert
14. november 2008 - 09:47 #2
Jeg mener, at man kan "regne" den ud rent lavpraktisk-geometrisk.

Mål slærmens bredde (b) og højde (h).

Tag udgangspunkt i den ene dimension på en kendt opløsning. F.eks. 1920 ovenfor.

Så skal forholdet mellem målt bredde og højde være det samme. I eksemplet: h/b skal være lig med 1200/1920 = 0,625, (der som nævnt af coderdk er forholdet for bredformatskærme).
Avatar billede sh-dk Nybegynder
02. juli 2010 - 08:16 #3
-lukkes
Avatar billede coderdk Praktikant
02. juli 2010 - 09:27 #4
Selv tak