Avatar billede Slettet bruger
03. november 2008 - 17:21 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

widescreen opløsning

Hey ..

Har lige købt en 22" samsung. hvilke opløsninger er "rigtige" widescreen ?
Har problemer med at teksten er utydelig, grynet m.m
jo  højere opløsninger, jo mere utydeligt !!
Er det grafikkortet der er for lille/gammelt ? (TNT2 M64 32 mb)
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2008 - 17:27 #1
1440x900 - du skal nok opdatere driver til grafikkortet.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2008 - 17:34 #2
hmm... det kører med nyeste driver. og den opløsning du nævner er ikke med.
hvad er ellers widescreen opløsninger ?? gerne mindre.... 960x600 ??
Der er til den gamle, han skal have så store ikoner / tekst som muligt....
Avatar billede Beach Mester
03. november 2008 - 17:34 #3
Hvis det er en LCD skærm vil 1680X1050 give det bedste billede

//Beach
Avatar billede coderdk Praktikant
03. november 2008 - 18:10 #4
beach har sandsynligvis fat i den rigtige opløsning. Det er et meget gammel grafikkort, som sikkert ikke har understøttelse for den skærmopløsning. Jeg vil råde dig til at opgradere grafikkortet, eller hente EntechTaiwan's PowerStrip, hvor du måske kan have held med at oprette opløsningen selv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. november 2008 - 00:59 #5
Du skal anvende den opløsning som skærmen er bygget til (maksimal opløsning).

Hvis det er en T220HD  så er det 1920 * 1200

Er det en 223, 224, 225 så er det som beach skriver 1680 * 1050.

Det er selvfølgelig en forudsætning, at dit grafikkort kan levere denne opløsning.

Hvis du ikke anvender skærmens maksimale opløsning, så skal den til at interpolere pixels, og det giver som du nævner et grynet udseende.
Avatar billede Beach Mester
04. november 2008 - 04:32 #6
En lille sidebemærkning til opløsningen:

Hvis den gamle skal have store iconer mm. så kan det justeres i windows til den størrelse han ønsker--->
Højreklik på den tomme desktop, vælg egenskaber-> Udseende-> Avanceret--->
Vælg Icon under element og stil størrelsen som ønsket. Samme sted kan man stille skriftstørrelsen.

Og jeps, som dragonkight skriver så vil opløsningen på en full HD skærm skulle stilles til 1920X1200 og ikke 1680X1050.

Hvis hans grafikkort IKKE efter opdate af drivere kan hives op på disse opløsninger SKAL grafikkortet ud til højre og et nyt i maskinen. Det er den eneste måde at få et godt og læseligt billede frem på en LCD skærm. Alt andet vil blive noget mudder at se på og slet ikke holdbart i flere minutter:-)

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2008 - 07:22 #7
takker for alle indlæg. Det bliver nok grafikkortet der bliver skiftet.
Avatar billede peet-49 Novice
04. november 2008 - 08:45 #8
Gå i enhedshåndtering og slet den gamle skærm, genstart og lad systemet installere igen, sæt derefter opløsning igen.
Avatar billede Beach Mester
05. november 2008 - 02:23 #9
Øhh. Nu er det ikke fordi jeg på nogen måde er pointrytter men.... Undre mig lidt over at Peet-49 får hele æren for løsningen da jeg i alt beskedenhed mener at at både en selv og ikke mindst coderdk & dragonknight kommer med et mere korrekt svar end det som peet-49 ligger ud med, der rent faktisk er direkte forkert....

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2008 - 07:51 #10
Det skal jeg da også beklage, men I lægger en "kommentar" istedet for et "svar" - og så er det sgu svært at gi point. I øvrigt har jeg også takket for ALLE indlæg, det er rart med så meget feedback !
Men jeg opretter da gerne spørgsmålet igen, så du kan få point :-)
Avatar billede Beach Mester
06. november 2008 - 01:11 #11
micromak--->
Nu må du endelig ikke misforstå mig, og du skal ikke oprette et ? med point til ære for mig. Det er slet ikke det jeg vil frem til. Jeg vil "næsten" give lidt fra min egen kasse for at du lige læser og muligvis kommentere nedenstående:-)

Det handler om at (nu må Peet-49 heller ikke misforstå!) der er en bruger der ligger ud med et direkte forkert svar, men ligger dette som et "svar". Dette acceptere du!

Hvis du f.eks. spør efter et link til TV2 og én ligger et "svar" ala www.dr.dk ville du så også acceptere dette, selv om alle andre ligger en "kommentar" med www.tv2.dk?

Kan du se hvor jeg vil hen?

Det er normal kutyme her på E at man kun ligger et "svar" hvis man er 100% sikker på at det man skriver er rigtigt. Ellers bør man kun ligge en "kommentar".

På den måde kan man nå at indhente flere info omkring spørgsmålet inden man muligvis skriver det korrekte svar som et "svar" eller som de fleste benytter sig af, venter på at spørgsmål-stilleren beder om et "svar" fra den eller dem der er kommet med mest hjælp til at løse et givet problem.

I dit tilfælde kunne man her så vurdere hvor du har fået den rigtige info og derfra bede de relevante personer som har brugt tid på at hjælpe dig ganske gratis, om at ligge et svar. Du har oven i købet mulighed for at tildele både ligeligt fordelt point imellem alle svarene eller ligge flere eller mindre til nogle "Svar"

Hvis du efter ovenstående kigger tråden lidt igennem så--->
Peet49 ligger ud med et forkert "svar"
micromak kommer med mere info som en "kommentar"
Beach kommer med det faktisk rigtige svar på spørgsmålet som en "kommentar"
Coderdk bekræfter og råder til nyt kort som en "kommentar"
Dragonknight bekræfter og udbygger løsningen med Full-HD skærme som en "kommentar"
Beach giver flere råd omkring større iconer mm som en "kommentar"
micromak Takker og lukker og giver point det det forkerte svar.....?

Resten er her ligegyldigt, men prøv at se historien. Du takker alle men beløner det "på dette tidspunkt" eneste forkerte løsning på baggrund af at han har lagt et "svar"???

Håber du kan følge mig og se, at du måske fremover skal se lidt på hvordan du deler dine point ud. Ikke at de betyder noget for alle, men inderst inde bliver man da sådan lidt øhh.... Her skulle jeg måske have lade mandens problem svømme i hans egen sø.

Et tak er fino fint, men ikke rigtigt noget man kan bruge for at vise andre brugere her på E at man måske har bare lidt forstand på det man skriver.

Ups... Det var så en mindre "manual" til E, som jeg håber du kan bruge, for ikke at støde alt for mange af dem der sidder inde med løsninger på dine problemer væk, i stedet for at de komme med et hurtigt og rigtigt svar inden for 13 minutter som jeg faktisk kom med (stadig lidt et gæt, men regner ikke med at den gamle har kastet kroner efter en Full-HD)!!!

//Beach
Avatar billede coderdk Praktikant
06. november 2008 - 01:32 #12
heheh beach, god indføring i hvordan E fungerer ift. (u/)skrevne regler :)

Jeg tror nu stadig at PowerStrip har en chance for at levere 1680x1050 - faktisk, hvis bare control panel er lidt nyere, kan du måske selv oprette en custom opløsning i det :D

Her: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=32100&hl=
Står der at driver 67.66 kan køre opløsningen :)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 07:43 #13
jeg er helt med på hvad du mener - og jeg sætter skam pris på rigtig/korrekte svar her på E. men jeg spørger faktisk efter widescreen opløsninger og ikke kun én. dvs kunne jeg få en liste over alle opløsninger der er widescreen, så ville jeg være glad. Jeg er ikke interesseret i den højeste opløsning - men den opløsning som den gamle er bedst tilfreds med ! det med store ikoner og stor tekst er en la la løsning, da mange ting stadig vil stå med småt. pt kører han med 800x600 på en 17" .
Hvis 1440x900 er en widescreen opløsning så har peet-49 jo svaret på mit spørgsmål.
Tror nu lige jeg vil prøve powerstrip.... eller driveren som coderdk henviser til.
Det med kommentarer eller svar tager jeg til mig. Så blev jeg lidt klogere på det :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. november 2008 - 13:31 #14
Hvis du ikke køre med skærmens "native" opløsning, så vil der finde interpolation sted.

Hvis du f.eks. kører med 1440x900 på en 1920X1200, så vil pixel 2 øverst fra venstre indeholde ca. 25% af farven på pixel 1, og ca. 25% af farven af den pixel som er under nr.2. Desuden ca. 6% af farven fra pixelen under pixel 1. Så pixel 2 er i dette tilfælde interpoleret i forhold til omgivende pixels.
Når du kikker på højkontrast indhold som tekst (som regel sort og hvid), så vil der være mange forskellige grå nuancer på grund af denne interpolation.
Det giver et grumset udseende, og er for mig temmelig trættende at se på.

Derfor bør man altid anvende(om muligt) skærmens "native" opløsning, så interpolation undgåes. Hvis det betyder at "en gamle" ikke kan læse teksten, så skulle der måske en større skærm til med samme opløsning, eller også skulle skærmen være født med lavere opløsning.

Nøjagtig samme porblematik gør sig gældende hvad angår fladskærms TV.

Derudover er jeg meget enig med det beach skriver 06/11-2008 01:11:40
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 17:45 #15
aha !  dvs en 22" widescreen skal køre med 1920x1200 for optimalt udseende. Problemet er bare at det kan mit grafikkort ikke. så jeg kan høre at grafikkortet skal skiftes....
dragonknight> jeg har taget jeres kommentarer til mig, og jeg værdsætter skam korrekte svar her på E. så jeg beklager endnu engang min point givning.
tak for dit indlæg !
Avatar billede Beach Mester
06. november 2008 - 18:05 #16
micromak--->
Nej, det er ikke nødvendigvis det dragonknight skriver:-)

Mener ikke du har skrevet noget om hvilken model Samsung skærm du har fat i, nogle (fullHD TV-skærme) kører med 1920X1200 pixels opløsning, HD-ready TV-skærme kører som regl med en opløsning på 1680X1050 mens computer-skærme kører enten 1920X1080, 1600X1200, 1680X1050, 1400X1050 eller 1440X900.

Det der er MEGET vigtigt med en LCD skærm er som vi skriver, at du "kun" kan køre med den opløsning som skærmen er bygget til. Stille man opløsningen til andet end den omtalte native opløsning, bliver spec. tekst mm. meget utydeligt og umuligt at arbejde med i længere tid.

Du kan læse lidt mere om det her--->
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#3

Mit tip med at ændre størrelsen på bla. iconer tekster mm. kan faktisk lade sig gøre i det allerfleste windowsprogrammer så tingene bliver ændret af computeren og ikke af skærmen. Men ja, det er en nødløsning.
Bedste resultat er absolut at købe en skærm der er bygget med en opløsning og størrelse der afspejler det man ønsker.

Men.... Prøv at skrive lidt om hvilken Samsung-model vi snakker om, så er det meget nemmere at hjælpe:-)

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 19:50 #17
super... jeg finder lige model, så vender jeg tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 21:43 #18
modellen er en SyncMaster 2253BW se http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/detail.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS22AQWJFV/EDC

Opløsning 1680 x 1050 . så det er vel svaret ? men det kan grafikkortet ikke klare....
Avatar billede Beach Mester
07. november 2008 - 01:11 #19
Jeps, lige nøjagtig. 1680X1050 er den rigtige (og eneste brugbare) opløsning.

Så  nu er det enten udskiftning af grafikkortet eller trimning via PowerStrip. Om PowerStrip kan klare en opløsning på 1680X1050 må jeg være lade være usagt da jeg aldrig selv har arbejdet med denne driver.

//Beach
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. november 2008 - 01:18 #20
Jeg går ud fra, at den "gamle" ikke spiller spil af betydning, så vil et low end grafikkort jo være sagen, det koster jo ikke alverden nu om dage.
Et Asus EN8400GS/SI/HTP/256M koster omkring kr. 250, vil således klare dit problem.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2008 - 18:02 #21
powerstrip får nu lige en chance :-) .

ellers tror jeg sagen hermed er løst og I skal have MANGE tak for jeres kommentarer !!

Jeg vender lige tilbage når jeg har prøvet powerstrip, så I ved besked om det duer .
Avatar billede torben7913 Juniormester
08. december 2008 - 07:20 #22
Hvordan gik det med powerstrip?
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2008 - 17:35 #23
Jeg løste det med en driver fra nvidia version 66.93 , den kunne klare den rette opløsning hvis man gik ind i nvida kontrolpanel og valge denne opløsning manuelt.