Avatar billede tokasper Nybegynder
19. oktober 2008 - 11:31 Der er 4 kommentarer

Skærmopløsningen "glemmes" af computeren

Venhil!
Jeg har et problem som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Jeg har for fire måneder siden købt en skærm (Samsung Syncmaster 225MW) og har siden da oplevet et tilbagevendende problem med den.
Den ønskede skærmopløsning er 1680*1050 men efter hver gang computeren har været lukket ned, "glemmes" denne indstilling og jeg må manuelt gå ind i skærmindstillinger og sætte opløsningen til det ønskede.
Problemet har været både på den forrige computer (en oldsag) men også på min nye computer. Jeg tror (min tilgang til computere er på et try-and-error niveau) at driveren er den nyeste.
Jeg håber meget at I kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at få computeren til at huske denne indstilling!
Mvh Kasper.

Data:
Styresystem: Vista Home edition
CPU Type    Intel Pentium III Xeon, 2533 MHz (7 x 362)
Skærm: Samsung Syncmaster 225MW
Grafikkort: ATI Radeon HD 4800 Series
Installerede Drivere    atidxx32 (7.15.10.0134), atidxx64 (7.15.10.0134), atiumdag (7.14.10.0603), atiumdva (7.14.10.0196), atiumd64 (7.14.10.0603), atiumd6a (7.14.10.0196), atitmm64 (6.14.11.18)
Avatar billede snowball Novice
19. oktober 2008 - 12:10 #1
Nyeste driver til dit grafikkort er version 8.10, så prøv at installer den i stedet for den du bruger nu.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/common-vista32

Husk at fjerne den nuværende (kan sikkert gøres via Tilføj / Fjern programmer).

Hvis ellers Samsung's hjemmeside virker, så kan du måske også hente en passende driver til skærmen på nedenstående link.

http://www.samsung.com/dk/support/download/supportDown.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_nm=225MW&disp_nm=SyncMaster%20225MW&language=&cate_type=all&dType=D&mType=DR&vType=R&prd_ia_cd=14010100
Avatar billede tokasper Nybegynder
19. oktober 2008 - 13:07 #2
Hej snowball, og tak for svaret.
Jeg tror du har ret i at der er en mere opdateret driver så den har jeg downloadet. Derefter har jeg afinstalleret (via "fjern programmer") ATI Catalyst delen og dermed den gamle driver og forsøgt at installere den nye driver. Men nu får jeg fejl meddelelser hver gang jeg forgæves forsøger at åbne Catalyst, problemet med en anden skærmopløsning er der stadigvæk og tilsyneladende har jeg stadig den "ældre version" installeret (re nedenstående fra Everest).
Hvad har jeg dog gjort galt?
Fejlmeddelelsen lyder noget i retning af:
Filen eller assemblyen 'MOM.Implementation, Version=2.0.2589.34834, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' eller ens af dens afhængigheder kunne ikke indlæses. Den angivne fil blev ikke fundet."
Så vidt jeg kan læse mig frem til så betyder det at jeg ikke fik afinstalleret den gamle driver korrekt, men hvordan gør jeg det?

Igen, tak for alle hjælpeforsøg!
Mvh Kasper

Installerede Drivere    atidxx32 (7.15.10.0149), atidxx64 (7.15.10.0149), atiumdag (7.14.10.0618), atiumdva (7.14.10.0202), atiumd64 (7.14.10.0618), atiumd6a (7.14.10.0202), atitmm64 (6.14.11.18)
Avatar billede snowball Novice
19. oktober 2008 - 13:25 #3
Du kan prøve at åbne "Enhedshåndtering" og derefter "Egenskaber" for dit skærmkort.

På "Driver" fanebladet er der en "Fjern" knap som kan fjerne skærmkortet og tilhørende driversoftware. Prøv det.

Efter en genstart skulle Windows så finde skærmkortet igen, og så kan du prøve at installere den nye driver.
Avatar billede Jensen DK Novice
19. oktober 2008 - 14:43 #4
Du skal også i programmer og slette mappen ATI Catalyst ellers bliver den ved med at installere den gamle driver.