Avatar billede kkaen Nybegynder
10. september 2008 - 18:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Design i WPF

Jeg har set nogle eksempler på, at wpf-applikationer er lavet så det nærmest ligner en spillekonsols grafiske "brugergrænseflade". Altså sådan at der er et gennemgående tema - f.eks. med runde hjørner af vinduets kanter, og at elementerne inde i vinduet følger nogle bestemte regler.
Jeg troede, at disse muligheder automatisk var til stede i Visual Studio 2008, men jeg kan ikke finde dem.
Er der nogle, som ved hvor og hvordan jeg kan opnå det ønskede?
Avatar billede ladyhawke Novice
10. september 2008 - 22:01 #1
du kunne jo tage et kig her:
http://www.microsoft.com/danmark/msdn/guide/wpf.mspx (ikke mindst i den lille guide, som tager dig i hånden gennem din første WPF applikation)
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. september 2008 - 22:35 #2
Der står da meget inde på nogle af de links, som er inde på dit link. Faktisk kan de stå istedetfor en bog om wpf. Så jeg skal da helt sikkert se nærmere på links'ne. Men det eneste jeg lige kunne se, som kunne være en antydning af svar på mit spørgsmål er "Expression Interactive Designer". Kan det passe, at man skal over i dét api, for at opnå den ønskede brugergrænseflade?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. september 2008 - 05:48 #3
Expression er et visuelt tool, men du godt lave programmer med WPF uden det. Jeg er ikke sikker på om der endnu er visuelle designers i Visual studio 2008, men det betyder da ikke at du ikke kan bruge klasser og kontroller fra WPF....
Avatar billede kkaen Nybegynder
11. september 2008 - 11:15 #4
Jo jo, det er meget godt. Men tilbage til det oprindelige spørgsmål: hvordan laver man et hurtigt og gennemgående tema til sin applikation, så den ser professionel ud?
Avatar billede ladyhawke Novice
11. september 2008 - 18:44 #5
det korte svar er: det gør man ikke! Altså laver et hurtigt gennemgående tema og vupti, ser din applikation professionel ud..

Du kan bruge de kontroller der er indbygget i i VS/WPF, eller købe en pakke med kontroller, f.eks. http://www.telerik.com/products/wpf/overview.aspx

Design og brugervenlighed er en videnskab, ikke noget man bare lige ryster ud af ærmet...
Avatar billede kkaen Nybegynder
11. september 2008 - 21:16 #6
Det er vi helt enige om. Jeg mente blot, at der var konstrueret nogle templates/themes/styles (eller hvad det nu kaldes), så man ikke skulle "opfinde den dybe tallerken" hver gang, man laver en applikation.
I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det tæmmelig sikkert blot termer som "gradient" og "css", som vil resultere i det ønskede. Jeg kan blot ikke finde nogle skabbeloner, som allerede er konstrueret, online.
Avatar billede ladyhawke Novice
12. september 2008 - 05:59 #7
Laver du web applikationer eller hvordan?
Avatar billede kkaen Nybegynder
12. september 2008 - 08:36 #8
Hovedsageligt laver jeg en desktopapplikation, men jeg vil også gerne lave en netapplikation ved siden af. Og for at bevare designet havde jeg tænkt mig, at benytte f.eks. css, og derved opnå de samme designfeatures.
Avatar billede kkaen Nybegynder
30. december 2010 - 16:09 #9
lukkes