Avatar billede kviller Novice
20. august 2008 - 18:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DISTINCT med flere informationer

Jeg har en tabel med UserID og PictureID der kan godt være flere pictures på hver userID. Nu vil jeg så gerne have et enkelt PictureID fra hver UserID

SELECT DISTINCT UserID

Det giver mig de rigtige rækker, men jeg skal jo både bruge PictureID og UserID
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2008 - 18:32 #1
Hvad skal PictureID vaelges udfra hvis der er flere muligheder ?

Stoerst ?

Saa:

SELECT userid,MAX(pictureid) FROM tabel GROUP BY userid
Avatar billede kviller Novice
20. august 2008 - 19:08 #2
Virker perfekt. Smider du lige et svar?
Man kan ikke få den til at tage random pictureID vel? Det er heller ikke vigtigt, men bare et spørgsmål.

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2008 - 19:14 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2008 - 19:46 #4
Random kan vel lade sig goere med lidt snille.

Proev om:

SELECT userid,(SELECT TOP 1 pictureid FROM tabel t2 WHERE t2.userid=t1.userid ORDER BY RAND())
FROM tabel t1

virker
Avatar billede kviller Novice
20. august 2008 - 20:23 #5
Den virker, men den henter alle rows og ikke bare et picture mere. Det skal du ikke bruge tid på, det var bare en lille "for sjov" ting jeg måske ville adde.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede kviller Novice
20. august 2008 - 20:23 #6
Men virker faktisk hvis jeg adder distinct på den :) Takker