Avatar billede gitteb Nybegynder
14. juni 2008 - 12:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny computer med XP - kan det lade sig gøre?

Jeg har tænkt mig at købe en ny computer. Intel Core Q9450 2,66 12 MB - 2x2048 MB DDR - og grafikkort. Getmore til 5.500.

Jeg vil købe den uden Vista installeret, og så købe Windows XP Home OEM og installere det - senere (når det går lidt bedre med Vista), vil jeg så opgradere til Vista eller hvad det nu kommer til at hedde... (om et år til halvandet?)

Men nu har jeg fået på fornemmelsen, at XP slet ikke kan installeres på de nye maskiner, men at jeg får en masse bøvl og skal bruge ekstra drivere for installere - pga de nye harddiske skulle være anderledes indrettet, er dette rigtigt? eller er min frygt ubegrundet, når bare ikke Vista har været installeret først?
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juni 2008 - 12:42 #1
Det er ligegyldigt om Vista har været installeret først eller ej. Har selv været ude i at installere XP på min kærestes Acer-laptop. Det gik fint, men som du nævner skulle jeg dog bruge enkelte andre drivere, der dog sagtens kunne findes på Acers hjemmeside. Var også selv skeptisk mht. Vista, men synes det fungerer som det skal på min egen maskine. Hvis jeg var dig, ville jeg bare købe maskinen og hvis du stadig ikke kan lide Vista, så forsøge med XP. Hvis du kender producenten af pc'en, kan du evt. checke på deres hjemmeside, skrive til deres support, eller bare bede om et klart svar i butikken :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 13:19 #2
Har i sidste uge installeret Windows XP på en 7 måneder gammel Fujitsu/Siemens laptop hvor Vista var installeret og den fungerer fint, så det kan du roligt gøre :-)
men der skulle hentes en del drivere
Avatar billede gitteb Nybegynder
14. juni 2008 - 13:36 #3
måske er det, mange af os opfatter som problemer med Vista, i virkeligheden problemer med at opgradere til et 64bit system i stedet for 32bit (ligesom da Windows afløste Dos) - jeg læste lige lidt på en side for Windows XP Professional 64bit, og der stod også en del om drivere til printere osv pga de 64bit - jeg frygter at en del gode gamle venner (programmer og div. hardware) kommer til at lade livet alligevel, når jeg skifter til ny processor, og det var jo det, jeg gerne ville undgå :( - desuden to udgaver af explorer, da nogle hjemmesider har funktionalitet, der kun virker i 32bit... lyder irriterende...

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/64bit/russel_x64faq.mspx
Avatar billede gitteb Nybegynder
17. juni 2008 - 23:50 #4
Tak for svarene, har købt Windows XP service pack 2 og den omtalte computer. Har ikke fået den starter endnu (mangler et kabel til floppy - burde det ikke følge med, når man køber en 3,5 intern floppy i løs vægt???) - har læst lidt vejledninger til motherboard og grafikkort, og de snakker gladelig om WindowsXP, som det foretrukne, så det burde ikke være helt skævt. Grafikkortet var faldet helt ud under transporten??? - håber det ikke har taget skade...
Avatar billede gitteb Nybegynder
18. august 2010 - 13:22 #5
Jeg kan ikke lukke her uden et svar, Sniff - din kommentar kan godt bruges, hvis du vil have point, så skriv som et svar, så jeg kan acceptere det.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 16:56 #6
Det er godt nok længe siden, lykkedes det for dig???
Avatar billede gitteb Nybegynder
18. august 2010 - 17:32 #7
Nej, jeg gav mig og købte en helt anden computer - med Vista - den jeg sidder ved nu - det viste sig, at Vista var bedre end sit rygte i mit tilfælde - det krævede selvfølgelig at nogle af de rigtig gamle programmer måtte skrottes (WP51), men jeg fandt løsninger og tilvænnede mig - man må jo følge med tiden - lol
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 17:58 #8
Vi har Vista på vores Labtop ( Medion Akoya )og jeg ikke forstå at det er så udskældt.