Avatar billede fun22 Nybegynder
25. maj 2008 - 17:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Smartere måde at lave connection på?

Hej

Når jeg roder i min database på den ene eller anden måde, så har jeg hver gang følgende:

Dim Connstr As String = ConfigurationManager.ConnectionStrings("ConnectionString").ConnectionString
            Dim Connection As New SqlConnection(Connstr)
            Dim Sql As String

            Sql = "....."
            Dim command As New SqlCommand(Sql, Connection)

Selvfølgelig med forskellige Sql linier...

Så kom jeg til at tænke på om der er en smartere måde at lave det på.. Måske i en ekstern fil, så man kunne kalde det med:

MyConnection("SELECT from.....")

Eller et eller andet i den dur..
Avatar billede 2c Nybegynder
25. maj 2008 - 21:37 #1
Der er mange smartere måder at gøre det på. En af dem er at bruge en O/R mapper. Der er en indbygget i .NET frameworket. Læs lidt om det her: http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2007/05/19/using-linq-to-sql-part-1.aspx
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. maj 2008 - 07:55 #2
Tak for hintet... Men kan det kun bruges i 3.5 frameworket?
Avatar billede 2c Nybegynder
26. maj 2008 - 10:15 #3
Ja
Avatar billede torotune Nybegynder
26. maj 2008 - 18:41 #4
Prøv at kigge på DAAB (The Enterprise Library Data Access Application Block)

Beskrivelse af hvordan det fungerer er f.eks. her: http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/030905-1.aspx
http://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/cc188705.aspx

- Her kan du (efter man lige har fået ud af at sætte det korrekt op) komme ned på et kald til databasen på én linie =)
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. maj 2008 - 20:41 #5
2c > Okay, jeg har nu opdateret til 3.5...

Jeg har fået lavet det her:

Dim db As New mySQLDataContext
        Dim dbPage = From p In db.Pages _
                    Where p.Id = PageID Or p.PageFix = PageFix _
                    Select p

Men jeg kan jo ikke smide min dbPage i en sqlDataReader.. Hvordan får jeg så læst mine felter fra koden?

Ligesom jeg kunne med

If (Reader.Read) Then
...
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. maj 2008 - 22:12 #6
Okay jeg fik det så til at virke nu, med følgende:

Dim db As New mySQLDataContext
        Dim myPage = From p In db.myPages Where p.Id = PageID Or p.PageFix = PageFix Select p

        For Each p In myPage
            Literal1.Text = p.Body
            Page.Title = p.Title
        Next

Men hvordan med sql injections?? Er der taget højde for det?
Avatar billede 2c Nybegynder
26. maj 2008 - 22:20 #7
Puha, et godt spørgsmål. Men en hurtig søgning på google, siger at der er taget højde for det.

Prøv eventuelt at se her: http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2006/08/27/Building-and-using-a-LINQ-for-SQL-Class-Library-with-ASP.NET-2.0.aspx. Søg på injections på siden.

Hvis Scott Guthrie siger det, er det nok rigtigt nok :-)
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. maj 2008 - 22:39 #8
Den fandt nu ikke lige noget med den søgning ;) men har plejer at have ret :)