Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 20:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Using med custom objekt

Jeg har en klasse "Database" som selv opretter en connection osv. Men i øjeblikket opretter jeg, udfører kommandoer og derefter lukker jeg den med en Close() metode som blot kalder Close() på connectionen...

Kan jeg bruge:
using(Database db = new Database())
{
bla bla
}

og få den samme effekt? Hvilken metode bruger using når den skal lukke?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 20:37 #1
For at bruge using skal den klasse implementere IDisposable og det er saa
Dispose metoden der bliver kaldt.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 20:42 #2
Alternativt kan du jo ogsaa bare kalde close i en finally block manuelt.
Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 20:43 #3
Hører finally ikke kun til try/catch?
Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 20:45 #4
Og lige hurtigt.. Bør min Dispose() metode i Database så kalde Connection.Close() eller Connection.Dispose()?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 20:58 #5
Jo.

Database db;
try
{
  db = new Database();
  ...
}
finally
{
  if(db != null) db.Close();
}
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 20:58 #6
Lige meget.
Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 21:00 #7
Okay:)

Lige et sidste spørgsmål ang. using, så får du dine point.. Hvis man f.eks. skriver
using(Database db=new Database())
{
//udregninger
return result;
}
vil den så sørge for at lukke korrekt selvom man har returneret inden klammeparantesen?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 21:14 #8
Ja.

Finally koeres ogsaa hvis man laver en return oppe i try blokken.

Og et svar.
Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 21:19 #9
Du skal have mange tak :)
Avatar billede jonas_h Nybegynder
16. maj 2008 - 21:26 #10
Nu har du fået svaret, men håber lige ud har lyst ti lat svare på sidste spørgsmål.

Er det muligt at lave en nested using i én kommando? Altås i stedet for
using(database...)
  using(another obj)...

Så noget i stil med using(Database... ; Another obj) {...}
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2008 - 21:40 #11
Ja.

Brug komma imellem dem.