Avatar billede thomaswa Nybegynder
21. april 2008 - 20:43 Der er 9 kommentarer

php / asp

Jeg er ved at sætte mig ind i HTML fra bunden, og derefter vil jeg gerne lære at lave nogle mere avancerede / dynamiske sider. Jeg har windows på min pc. Kan i forklare mig forskellen på asp & php samt fordele og ulemper på de to, eller eventuelt andre muligheder. Jeg er ny i faget.
Mvh
Thomas
Avatar billede keysersoze Guru
21. april 2008 - 22:19 #1
I bund og grund er der ikke den store forskel - du kan opnå de samme resultater men samtidig har hver sprog også sine fordele og ulemper. Overordnet set vil jeg dog umiddelbart mene at det er spild af tid at sammenligne, for ASP er på vej ud så det vil være uden mening at begynde på ASP.
Avatar billede agffan Nybegynder
21. april 2008 - 23:43 #2
php er gratis, hvilket for mange er MEGET afgørende! :o)

/agffan
Avatar billede keysersoze Guru
22. april 2008 - 09:06 #3
Både ASP og PHP er gratis - forskellen er at det ene er M$ og det andet er Open Source og det har tidligere gjort stor forskel på prisen på serveren og dermed på webhotelet men sådan er det ikke nødvendigvis mere, du kan få et ASP webhotel til samme pris som PHP.
Avatar billede rax Praktikant
23. april 2008 - 13:19 #4
ASP er ved at blive udfaset, til fordel for ASP.NET.. og vil du gerne lære at kode, er dette nok ikke stedet at starte, idet hele idéen med ASP.NET er, at man skal kode så lidt som muligt..

På baggrund heraf vil jeg personligt anbefale php. Det vil du formentlig se mange gøre på dette forum, da vi - sjovt nok - er php-udviklere :] Skal dog lige nævnes, at jeg også udvikler webapplikationer i asp.net, jsp, servlets samt plsql
Avatar billede keysersoze Guru
23. april 2008 - 22:03 #5
"hele idéen med ASP.NET er, at man skal kode så lidt som muligt" - hvordan er du kommet frem til det? Korrekt, men kan lave en masse dragndrop men det er næppe den måde de fleste sider laves på - jeg tror faktisk der er mere kode i en ASP.NET-side end i en ASP-side hvis man opbygger rigtigt med lag-deling osv.
Avatar billede rax Praktikant
24. april 2008 - 09:23 #6
Filosofien med asp.net er, at langt de fleste funktionaliteter som i andre sprog kræver en del kode, i asp.net kan implementeres med et minimum af kode.

Jeg foretrækker bestemt også selv at kode så meget som muligt selv, men som nybegynder i asp.net vil man blive præsenteret for meget drag n' drop og andre finurligheder, hvilket man jo ikke lærer at kode af.

Så set i forhold til f.eks. php, så kommer du til at kode meget mere i php, end i asp.net.
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2008 - 09:50 #7
Jeg er stadig ikke enig - men en følge af det OO i .NET bliver at det ved et hurtig øjekast ser ud til at blive mindre, men det kommer selvfølgelig an på hvordan man vender og drejer det; i ASP og PHP looper man som oftest et recordset igennem hvilket giver mere kode end databinding til en kontrol i ASP.NET - til gengæld vælger man oftest at lave flere lag i ASP.NET, fx datalag, objektlag og businesslag, så før man i det hele taget kan databinde har man skrevet meget mere kode end noget tilsvarende i ASP/PHP. Men som skrevet tidligere - det kommer meget an på hvordan man griber tingene an.
Avatar billede rax Praktikant
24. april 2008 - 09:55 #8
jeg er helt enig, det er fuldt ud afhængigt af, hvordan man griber det an. men der er jo altså også ekstremt meget kode, som bliver sparet væk, når man laver drag and drop.. hvilket man som oftest vil gøre som ny.

alt andet lige, det at asp.net tilbyder ekstremt meget funktionalitet uden at skrive så meget som en linies kode, gør det altså til et væsentligt anderledes indlæringsværktøj, når det kommer til at lære at udvikle.
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 12:59 #9
lukketid?