Avatar billede heyn Nybegynder
16. april 2008 - 17:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

For mange vertex' og anvendelse af smooth

Hej

Jeg har lavet en såkaldt Fransk Lilje i editable poly (se http://cheyn.dk/lilje/lilje.jpg ), men den indeholder 5250 vertex'. Er der en smart og nem måde at fjerne nogle af de overflødige?

På samme lilje kan man se at overfladen ikke er helt glat. Som jeg har skrevet er den opbygget af poly's. Jeg har ikke rigtig tjek på det med smooth. Hver gang jeg prøver sker der enten ingen ting, eller også ser det dårligt ud.
Jeg ønsker at overfladerne skal være glatte, men samtidig ønsker jeg også at de edges der adskiller oversiden fra undersiden skal forblive skarpe. Kan nogle forklare mig hvordan smoother i nogle områder, men ikke i andre?

Mvh fra Christian til Hendes Majestæt og alle Eksperter.
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 02:33 #1
Med hensyn til at fjerne overflødige vertexer. I i vertex subobject mode, vælg alle vertexter (gøres nemmest ved at slå "Ignore backfacing" fra under Selection, inden du så med musen vælger hele din figur og dermed får markeret alle vertexer). Hold øje med hvor mange vertexer du har og vælg Vertex > Remove isolated vertextes. Dernæst vælger du Veld  og ser om det får slået nogle vertexter sammen (dem som ligger oven i hinanden hvis du har sådanne). 5250 vertexter lyder voldsomt meget for en sådan relativt simel figur .. hvordan har du lavet den? Det kunne tyde på at din fremgangsmåde ved fremstillingen af den måske ikke har været helt hensigstmæssig mht. at spare på polygoner. Prøv evt. at give den en Optimize modifier eller en MultiRes Modifier og skru lidt på den .. den vil typisk kunne redusere antallet af polygoner in en figur med "for mange polygoner ifht. dens komplexitet"

Når du siger smooth, mener du så at selve modellen skal have rundede kanter visse steder, og andre steder mere hårde kanter ... eller tænker du på den smooth man laver så figuren blot ser mere rundet ud visse steder?
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 02:55 #2
Du kommmer langt med blot at arbejde med smooting grupper. F.eks. Gå i polygon subobjectmode og vælg alle polygoner, og clear all smothing .. Dernæst vælg dem du vil have smooth og vælg autosmooth. Dette vil gøre at din render tolker dette og viser noget mere smooth end andet.

Hvis det ikke er nok så må du ind og arbejde på selve geometrien.
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 20:09 #3
Det afhænger alt sammen af hvad du skal bruge din model til .. hvor tæt skal du på når du render osv. Du kan også overveje at modellere den op i splines, editable patch eller Nurbs (jeg arbejder selv primært i editable poly men det er jo en præferencesag)
Avatar billede heyn Nybegynder
17. april 2008 - 20:28 #4
Jeg anvendte selv editable poly, men ønskede høj præcition.
Din ide med optimize efterfulgt af smothing i 2 grupper af polyes løste perfekt problemet. Mange tak skal du have.

Hilsen Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 21:22 #5
Dejligt at høre. Tak for point
Avatar billede osborne Nybegynder
17. april 2008 - 22:26 #6
Er helt nysgerrig efter af se hvordan den franske lilje blev ..
Avatar billede heyn Nybegynder
17. april 2008 - 23:12 #7
Her er den: http://cheyn.dk/lilje/lilje_fin.jpg
Sammenlign med: http://cheyn.dk/lilje/lilje.jpg

Nu er der 'kun' 1003 vertex istedet for mere end 5000. Måske går jeg senere hårdere tilværks.
Liljen? Det er jo den gamle franske adels royale mærke. Jeg har tænkt mig at den skal indgå som dele i konge og dronning i skakbrikker.

Hilsen Christian
Avatar billede osborne Nybegynder
18. april 2008 - 12:44 #8
Cool .. tak